Online archiv

Vydání: 3/2009

PREFERUJI PŘÍSNOU ŠKOLU

Barbara Hansen Čechová, 3/2009
Úspěšná moderátorka České televize působí dojmem, že má vše pod kontrolou. V pořadu Experiment i v našem rozhovoru dala proniknout pod tuto slupku.

JAN NERUDA PROPAGOVAL TĚLOCVIK

František Morkes, 3/2009
Jak se známý fejetonista vyjadřoval ke vzdělávání? Doporučoval školní „útulny“ a brojil proti kavárenským povalečům.

CO SE DĚJE VE ŠKOLÁCH

3/2009
Hluk kolem nás

JAK PŘIVÍTAT JARO? HROU O ROSTLINÁCH

Martina Šůrová, 3/2009
Následující hry můžeme využít v hodinách českého jazyka, ale můžeme s nimi vyplnit i hodinu, kdy zastupujeme nebo je můžeme hrát s rodiči a kamarády ve volném čase.

MOJE ZKUŠENOSTI S MULTIKULTURNÍ VÝCHOVOU V ŠVP

Jaroslava Ševčíková, 3/2009
Už druhým rokem pracujeme na základních školách podle svých vlastních školních vzdělávacích programů. Jaké jsou naše zkušenosti? Svůj článek zaměřím na multikulturní výchovu, kterou se ve své praxi zabývám.

JAK POUŽÍT GRAFOLOGII VE VÝUCE

Dominika Smolková, 3/2009
Grafologie je možná pro leckoho neodborná disciplína, o jejímž využití v praxi má pochybnosti. K následujícím řádkům však klidně můžete přistupovat s rezervou – jsou spíše úvodem do základů přemýšlení o lidském písmu.

OBRÁZEK PRO KAMARÁDA V NOUZI

3/2009
Přehlídku výtvarných a keramických děl dětí ze školních a volnočasových institucí připravuje Salesiánské hnutí mládeže, Klub Praha – Kobylisy již popáté. I letos budou děti tvořit s vědomím, že svým přičiněním mohou pomoci dětem v nouzi, konkrétně obyvatelům sirotčince v Lospalos ve Východním Timoru.

CHYBÍ NÁM „VÝCHOVA K LÁSCE“

Jan-Michal Mleziva, 3/2009
Moderní společnost dospěla do stádia, jehož dominantním rysem se stal individualismus stavějící do popředí sebe sama a svou autonomii. Jedinci se nyní dostává tolik práv a svobod, jako tomu nikdy v dějinách lidstva nebylo, a to v nejrůznějších sférách života, včetně rodiny, rodičovství a sexuality. Jak se s novou skutečností vypořádává výchova?

MĚLA JSEM ZÁJEM, TAK JSEM SE K UČITELSTVÍ VRÁTILA

Markéta Fingerová, 3/2009
Poznaly jsme se na vysoké škole, obě jsme studovaly historii a žurnalistiku, ale zajímaly se o vzdělávání. Společně jsme začaly studovat učitelskou způsobilost. Nadšeně jsme si vyprávěly o své praxi, ale došly jsme k jinému závěru. Já chtěla učit dospělé a Karla Přečková děti. Dnes učí převážně dějepis v 11 třídách a má za sebou první půl rok práce ve školství. Povídaly jsme si o tom, jaké to je být začínající učitelkou.

NEBEZPEČÍ SCHOVANÉ V OBRAZOVCE

Václav Mertin, Ilona Gillernová, 3/2009
Jaký vliv na dítě má sledování agresivních hrdinů ve filmech? Ubližuje mu identifikace s násilníky v počítačových hrách? Jednoznačné odpovědi nejsou na místě.

DOMÁCNOST? PRÁCE JEN PRO ŽENU

3/2009
Jmenuji se Jana, již 10 let žiji v manželství, máme 3 děti. Já i manžel pracujeme v zaměstnání, oba na plný úvazek. Manžel však odmítá se jakkoliv podílet na domácích pracích. Vyrůstal v rodině, kde byly role jasně vymezené: maminka se starala o domácnost a tatínek o dostatek financí, a pokládá to tak za přirozené. Nechce se angažovat více v domácnosti, protože ví, že to já zvládnu lépe a rychleji. Manžel vydělává více peněz, čímž zdůvodňuje menší podíl své aktivity na domácích pracích. Dalším problémem je jeho neochota podílet se na výchově dětí. Říká, že žena má buňky na starost o děti a on že s nimi nemá trpělivost a že by ho z nich bolela hlava. Několikrát už mi řekl, že si myslí, že ani synové, ani dcera ho jako tátu při výchově nepotřebují. Můžete mi prosím říci svůj názor na podíl muže na pracích v domácnosti i potřebnost muže při výchově dětí? Jana L., Praha

JDE TO I BEZ FACKY

Gabriela Bachárová, 3/2009
Obratné švihání rákoskou pomohlo učiteli Igoru Hnízdovi ve filmu Obecná škola k získání neotřesitelné autority. Přísný, ale spravedlivý. Takový obraz si filmový hrdina získal u českého publika. Ve školách se dnes už tělesné tresty netolerují. Doma je však stále mnozí rodiče považují za účinnou výchovnou metodu. Podle průzkumů je schvaluje osmdesát procent lidí. Mohou být nebezpečné? A čím je nahradit?