Online archiv

Vydání: 4/2012

CO BYCH O SOBĚ ŘEKL U MATURITY

Nina Rutová, 4/2012
* Co vás napadne, když se řekne základní škola?

CO SE DĚJE NA ŠKOLÁCH...

Lucie Kubečková, 4/2012
PŘÍBĚHY JAKO CESTA K POCHOPENÍ SVĚTA

DÍTĚ A KŮŇ

Jindřiška Vladyková, 4/2012
Někomu se po přečtení nadpisu vybaví vlastní sny z dětství, kdy toužil jezdit na tom nádherném zvířeti, dotýkat se jeho hřívy a poslouchat klapání jeho kopyt. Jinému se vybaví nesčetné druhy nebezpečí, kterým by mohlo dítě být vystaveno ve chvíli, kdy se k tak obrovskému a silnému zvířeti jen přiblíží. Ať už patříte k jedné či druhé skupině dospělých, věřte, že umožnit dítěti kontakt s koněm nemusí být jen plnění naivních snů, nebo dokonce nesmyslný hazard s jeho zdravím.

A PANÍ UČITELKO, JE NA JEDNIČKU, NEBO NA TROJKU?

Markéta Breníková, 4/2012
Rodič po přečtení slovního hodnocení propadá panice. Tak je to dítě na výbornou, chvalitebnou nebo dobrou? Nikdo mu to nechce říct, takže asi zlatá střední cesta. Porovnat to není s kým. Ostatní také tápou. Čím to je, že nám podrobný popis toho, co žák umí a co ještě nikoli, málokdy stačí jako náhrada známky, a až když slyšíme číslici, máme pocit, že víme, na čem jsme?

PŘÍCHOD SLOVANŮ

4/2012
SERIÁL JAZYKOVÝCH FEJETONŮ PAVLY LOUCKÉ

VÝŘI NESÝČKUJÍ

Lenka Zemanová, Michaela Bergmannová, 4/2012
Veselé příběhy s vyjmenovanými slovy

POMŮCKA PRO VYJMENOVANÁ SLOVA

4/2012
S vyjmenovanými slovy je to jako s každým dalším učením. Lépe si zapamatujeme to, co vidíme a slyšíme a ještě lépe to, co sami použijeme. Teď je jen otázka, jestli necháme děti, aby se básně naučily nebo jestli nějaké také samy vymyslí podobně, jako to učinil náš stálý spolupracovník Jan Michal Mleziva.

POSTUPNÉ ROZVÍJENÍ ČTENÁŘSKÝCH DOVEDNOSTÍ VE ŠKOLE

Kateřina Šafránková, 4/2012
Mnohdy učitelé nejprve žáky učí číst dobře technicky a teprve poté jim zadávají čtenářské úkoly. Domnívám se, že tento postup může mít na čtenářství dětí neblahý vliv – při úporné snaze dekódovat text, při čtení bez důrazu na porozumění a zážitek z četby mohou žáci ztratit chuť číst.

KDYŽ SE NĚCO NEVYDAŘÍ, JAK BY MĚLO…

Dana Tvrďochová, 4/2012
Přijímací zkoušky dítě zastihnou v nelehkém období dospívání. Je to poměrně nestabilní doba plná změn a zvratů v psychické oblasti. Pro dospívání je typické hledání a vytváření vlastní identity, větší emocionální zranitelnost, labilita, vztahovačnost, důležitost vrstevnické skupiny, potřeba zapadnout mezi ostatní, potřeba odpoutat se od rodiny, úvahy o budoucnosti, snaha hledat životní ideály, profesní role.

KDO SE HLÁSÍ NA OSMILETÁ GYMNÁZIA?

Šárka Eisová, 4/2012
Na víceleté gymnázium se vždy hlásí dítě prostřednictvím svých rodičů. A jaké jsou tyto děti a jací jsou jejich rodiče?

JAK NAPSAT ÚSPĚŠNĚ POROVNÁVACÍ TEST SPOLEČNOSTI SCIO

Michal Kunc, 4/2012
Porovnávací testy společnosti Scio používá jako součást svého přijímacího řízení v ČR značná část škol jak vysokých, tak středních. Jako u většiny zkoušek lze výsledky pozitivně ovlivnit důkladnou přípravou. Kromě tréninku testovaných oblastí nám může pomoci zlepšit výsledek i dobrá znalost podoby testu a průběhu zkoušky.

TEST Z MATEMATIKY PRO ŽÁKY 9. TŘÍD

4/2012
1. Z celého perníku jsme nejprve snědli pětinu, potom jsme ze zbytku perníku snědli polovinu. Pak přišel děda a z toho, co nám zbylo, snědl ještě polovinu. Jaká část z celého perníku nám nakonec zůstala? (A) 1/5 (B) 2/5 (C) 1/4 (D) 1/2 _________________________________________________ 2. Ve které z následujících možností jsou čísla správně uspořádána podle velikosti od nejmenšího po největší? (A) (–3)7 < 34 < 26 < 102 < 53 (B) (–3)7 < 26 < 34 < 102 < 53 (C) (–3)7 < 26 < 34 < 53 < 102 (D) 26 < (–3)7 < 34 < 53 < 102 _________________________________________________ 3. Při vystoupení se taneční páry seřazují beze zbytku do trojstupů, čtyřstupů, šestistupů, osmistupů i devítistupů. Jaký nejmenší počet tanečních párů musí vystoupit? (A) 36 (B) 48 (C) 72 (D) 96 _________________________________________________ 4. Teplota vzduchu (během měření v hodinových intervalech) celkem pětkrát klesla o 2 oC, dvakrát klesla o 3 oC, jednou klesla o 4 oC, dvakrát stoupla o 3 oC, třikrát stoupla o 2 oC a čtyřikrát se nezměnila. Určete, jaká teplota byla na začátku měření, jestliže na konci měření byla -4 oC. (A) 4 oC (B) 3 oC (C) -7 oC (D) -12 oC