Online archiv

Vydání: 8/2010

Velký psychologický slovník

Jana Pokorná, 8/2010

Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ

Mgr. Marie Těthalová, 8/2010

Odpovídáme na vaše dotazy

MŠMT ČR, 8/2010
Povinná docházka do MŠ

Hrajeme si s kaštany

Martina Kubináková, 8/2010
Tvořivé činnosti patří u dětí k těm nejoblíbenějším. Není proto divu, že na prostředí v mateřských školách je radost pohledět. Upravené chodby, vystavená výtvarná dílka na zdech často přinutí návštěvníky k zastavení. Každá pochvala potěší a děti a učitelky jsou na své výsledky hrdé. Děti jsou rády, když mohou ukázat, co vytvořily. Jestlipak by něco podobného dokázali s dětmi rodiče? Tak jsme jim dali příležitost a připravili podzimní Kaštánkiádu. Všechny nás mile překvapila kreativita a nápaditost dětí a jejich rodičů. Sešlo se celkem 85 kaštánkových výrobků, každý dostal své číslo a byl umístěn na výstavce. Společné tvoření provázela pohoda a dobrá nálada. Šikovnost a fantazie dospělých i dětí nám dlouhou dobu zdobily mateřskou školu.

U nás čteme Foglara

Danuše Andrlová, 8/2010
„Četba je mou největší zálibou.“ Tato slova od dnešních dětí již asi neuslyšíme. Současná etapa s nástupem počítačů a internetu, s propojováním jednotlivých médií za použití digitalizace, vede k úbytku čtenářů. Pokud se jako vychovatelka zamýšlím nad tímto trendem, mohu za své oddělení konstatovat, že děti z naší ŠD nepropadají počítačovým hrám. Samozřejmě si rády některé oblíbené zahrají, ale pokud uslyší větu: „Ukliďte si hračky, vypněte počítače“, vědí, že nastává chvilka, kdy si budeme číst. A co čteme? Přece knihy Jaroslava Foglara! Pracuji jako vychovatelka ve školní družině více než dvacet pět let. Ze své praxe vím, jak to s četbou knih v rodinách vypadá. Již dávno není zvykem číst dětem večer pohádku. To jsem byla zvyklá dělat já, pokud byly moje děti malé, a připadalo mi to jako pěkné zakončení dne. V současnosti čtou starší sourozenci mladším, ale jen občas, ne pravidelně. Proto jsem zavedla ve svém oddělení četbu na pokračování. Změna je viditelná. Všichni se zatajeným dechem poslouchají. Je pravda, že musím číst s přednesem, snažit se o to, aby text měl dostatečnou váhu. A co se pak s dětmi děje dál? Sami prosí o četbu další kapitoly, někteří vesele říkají, že asi zítra nepůjdou do kroužku, aby si mohli vyslechnout, jak děj dále pokračuje. Já je ale nechávám v napětí a těšení se na další den, kdy opět usedneme ke knize a budeme prostě jen číst. Druhý den raději předešlou kapitolu v krátkosti za pomoci dětí zopakuji. Rozšiřuji tím nenásilně i rozvoj jejich slovní zásoby. Vím, že dnešní vyjadřovací schopnosti dětí pokulhávají. Zkusila jsem jim dát za úkol říci jen deset vět o tom, jak prožily víkend. Ani jsem si neuvědomila, jak těžký úkol jim zadávám. Mnoho dětí s tím mělo opravdu velký problém. Ale vraťme se k panu Foglarovi. Tím, že jeho knihy čtu vlastně po celý rok, vytvářím kladný vztah ke knize. Spousta dětí mi udělala radost tím, že si „foglarovky“ začala objednávat přes internet. I rodiče nebyli proti a v tomto trendu děti podporovali. Sami totiž viděli, že děti odpoledne prostě sedí u knihy a čtou si! To samé následovalo, když jsem přinesla do družiny kreslený seriál Rychlé šípy. Dodnes ho ve své knihovně opatruji a jak je vidět, líbí se i dnešní mladé generaci. A co nám může tento prvorepublikový autor v postmoderní počítačové době říci ještě dnes? Může nás nenásilně učit zásadám slušnosti a správnému chování. Ukazovat nám ty správné charakterové vlastnosti. Vždyť se nemusíme stydět za větu: „Já jsem na Foglarovi vyrostl.“ Je dobré, že četba jeho knih má své zvláštní kouzlo a líbí se nám všem.

Putování za mašinkami

Kamila Kačírková, 8/2010
Začátkem června se nejmladší děti z MŠ Jana Opletala vydaly za poznáním do českobudějovického DEPA Českých drah. Žabičky, Zajíčci a Krtečci, tedy na šedesát dětí ve věku od tří do pěti let, nastoupili na hlavním nádraží do vláčku motoráčku, který je dovezl do DEPA. Některé děti jely vlakem vůbec poprvé, a tak pro ně byla pětiminutová jízda obrovským zážitkem. Po prohlídce lokomotiv, od zahoukání, pozdravení strojvedoucího, parkování obrovské lokomotivy přímo před dětmi až po prozkoumání velkého motoru „Mašinky Tomáše“, na děti čekala odměna v podobě pohádky O kouzelníkovi Zambabovi.

Den plný sluníčka a pohody

Pavla Chowaniecová, 8/2010
Se Základní školou 1. máje spolupracujeme již čtvrtým rokem a v žádném případě nejde jen o „papírovou spolupráci“. Můžeme připomenout pomoc děvčat z 2. stupně při rozloučení s předškoláky, podzimní a jarní úklid školkové zahrady, návštěvy předškoláků v rámci zápisu do ZŠ. Ale nejužší spolupráci máme se třídou, kterou vede paní učitelka Vítková. Školkové děti moc rády chodí na návštěvu za velkými kamarády do školy, velcí se účastní našich výtvarných výstav, vánočního zpívání, divadla, chodili jsme společně bruslit. Loňští čtvrťáci na konci školního roku spolu s paní učitelkou pro celou školku připravili báječné dopravní dopoledne. Školáci se změnili v „dopravní policii“. Rozdělili se do hlídek a na několika stanovištích na perfektně pomalovaném a připraveném školním hřišti se u nich střídaly školkové děti, které plnily úkoly s dopravní tematikou: skládaly puzzle z dopravních značek, poslechly si „barevnou pohádku“ a zopakovaly si tak tři základní barvy semaforu, přecházely přes řízenou křižovatku, hrály si na auta, na mašinky, absolvovaly jízdu zručnosti na koloběžkách, procvičovaly znalost pravé a levé strany se správnou chůzí po chodníku a po silnici, zdokonalovaly pohotovost při hře na vodníka… Počasí vyšlo na jedničku, všude byl slyšet smích a potlesk za splněné úkoly, kolemjdoucí se zastavovali a bylo vidět, že se nestačí divit. Školáci zvládli své role na výbornou, k dětem byli milí, pozorní, všechno jim vysvětlovali, kde bylo třeba, pomáhali a školkové děti z nich nespustily oči. Z krásného dopoledne si kromě zážitků malé děti odnášely omalovánky, pastelky, dopravní letáčky a dobrotky. Ještě jsme nebyli ani ve školce a už se někteří ptali, kdy zase půjdeme do školy…

Netradiční Drakiáda

Bc. Věra Daňková, 8/2010
„Léto odlétá, podzim přilétá, kluk už dráčka chystá.“ To si děti prozpěvovaly pod křiklavě modrou oblohou na zahradě mateřské školy, kam přišly jedno podzimní odpoledne se svými rodiči na netradiční Drakiádu. Když se řekne Drakiáda, snad každému se vybaví pouštění draka. Já jsem si však vymyslela pro děti nevšední Drakiádu, ze které se stala oblíbená tradice. Vše začíná domácím tvořením, kdy děti spolu se svými rodiči s nadšením vyrábí toho nejkrásnějšího draka. Nemá létat, ale musí ho tvořit každý kluk i holčička svým umem a vtipem. To byste nevěřili svým očím, co všechno děti vymyslí. Každým rokem se objevují stále lepší a velkolepější nápady. Některý dráček je vyroben z mušlí, jiný ze šnečích ulit, další krasavec je z látky, na některou dračici se nalepily i šišky. Hned po příchodu na školní zahradu mateřské školy bylo vidět na předškolácích startovní napětí, kdy si aranžovali svoje draky do ruky na start, protože prvním úkolem byl vlastní dračí průlet v pořádném dračím slalomu. Po společném dračím reji a focení se draci usídlili na plotě zahrady, protože jejich majitele čekaly dračí úkoly nejrůznější obtížnosti. A bylo z čeho vybírat. Největší zájem byl o jízdu na kolečku, kde se v závěru sahalo drakovi na nos. U stolečků se skládali rozstříhaní draci, počítaly se dračí zuby nebo se chytali draci na udici. Velké oblibě se těšil hod do polystyrenového draka míčem a hod kroužky do zubů ležícího polystyrenového draka. Nikdo se nebál prolézt dračí jeskyní a naopak vylézal s úsměvem. Pohled na rodiče, jak soutěžili s dětmi, kdo dřív pověsí draky na šňůru, byl radostnou podívanou. K vybití dračí energie došlo při skákání v pytlích, kde měli skokani polechtat dráčka na vlasech. I hod měkkým míčkem na kuželky vyzdobené dračími hlavami a poznávání tvarů hmatem se zavázanýma očima se všem líbily. V nejlepším je třeba skončit, je nutné dočerpat dračí energii. K tomu jsme využili žáru ohně a dračích pochoutek. Od dohořívajícího ohně se nikomu moc domů nechtělo. Bylo krásným zážitkem vidět zahradu mateřské školy plnou spokojených rodičů a dětí a úsměv na tvářích všech zúčastněných, i těch již školce dávno odrostlých, kteří se k nám vracejí jako vlaštovky. Ale už na nás také volali draci na plotě! A kam že poletí? No přece do ložnice, kde je mají děti nad postýlkou, tam se jim bude krásně odpočívat. A budou dětem připomínat tuto nezapomenutelnou legraci, než je vystřídají noví kamarádi. Tak za rok, draci!

Máme doma berana!

Amálie Křepelková, 8/2010
Oblíbená batolecí hříčka „berany duc“ zaujme i starší děti. Určitě se při ní pobaví i dospělí. Tak s chutí do trkání, ducání, kníkání a dalších veselých zvuků!

O pyšném drakovi

Alena Kutílková, 8/2010
Byl podzimní větrný den. Kamil seděl už pěknou chvíli před televizí a sledoval jednu kreslenou pohádku za druhou. Už ho to ani nebavilo. Ale na louce za domem žádní kamarádi nebyli, tak co by tam dělal. Děda seděl v kuchyni, četl noviny a po očku Kamila sledoval.

Zamotaní draci

8/2010
Podívej, draci na obloze se nám zamotali a teď nevíme, komu patří který dráček. Dokážeš zamotané provázky rozmotat? Během honičky ve větru draci poztráceli mašle z ocasu i další ozdoby. Dokresli všechno, co chybí, aby draci byli v pořádku. A nakonec si můžete o dracích popovídat. Jakou čepici má kluk, který drží zubatého draka? A co holčička v sukýnce? Který drak jí patří. (Vedeme děti k tomu, aby mluvily celou větou.)

Němčina: Herbst

Mgr. Iva Ťupová, 8/2010
Úroveň: začátečníci, pokročilí; organizace: všichni, párová, individuální práce; pomůcky: obrázky k tématu podzim, na čtvrtce předkreslený list, pastelky, nůžky, převlečení za babičku, obrázky ovoce / ovoce z umělé hmoty / zeleniny; aktivita: seznamovací, procvičovací, rytmizační, hry; cíl: seznámení se slovní zásobou, její procvičování a zautomatizování, důraz na dobrou výslovnost, nácvik rozpočitadla, tance a písně, relaxace a opakování při hře a malování; čas: 30-45 minut. Jazyk: Die Blätter fallen vom Baum. Es regnet. Ich habe Schnupfen. Der Drachen tanzt im Wind. Es ist windig. Schwalben sitzen auf den Drähten. Wir sammeln Äpfel, Birnen, Pflaumen, Kartoffeln. opakujeme barvy, počítání, zvířata, groß - klein, schön - ich möchte.