Online archiv

Vydání: 10/2005

DĚTI A SLUŠNÉ CHOVÁNÍ ANEB VYPRÁVĚNÍ KOČKY JUSTÝNKY

Eva Hurdová, 10/2005
Marie Adamovská Praha, Rotag 2005, 52 s.

VÝTVARNÉ NÁMĚTY PRO ČTVERO ROČNÍCH OBDOBÍ

Mgr. Marie Těthalová, 10/2005
Petra Vondrová Praha, Portál 2005, 158 s.

ZVLÁDÁNÍ EMOČNÍCH PROBLÉMŮ ŠKOLÁKŮ

PaedDr. Nataša Mazáčová, 10/2005
Iva Stuchlíková a kol. Praha, Portál 2005, 170 s.

Školní družina vytváří vzdělávací program (4)

Mgr. Bedřich HájekNakreslil Adam Deutsch, ŠD Praha 9., 10/2005
Po struktuře, obsahu a formě, materiálních a personálních podmínkách se zaměříme na poslední část školního vzdělávacího programu školních družin - na bezpečnost a ochranu zdraví.Je třeba učinit všechna opatření, aby nebezpečí úrazu bylo minimalizováno.

Vánoční příběh

Gabriela HalodováObrázek z CMŠ Laura, Praha 8., 10/2005
Inspirací na loňské Vánoce se nám stala kniha D. Lhotové Než přijdou Vánoce, kapitola s názvem Narodil se Kristus Pán. Děti si pozorně vyslechly krátký příběh o narození Ježíška, ve kterém se odrážejí také mezilidské vztahy,jako je radost, láska, pomoc a přátelství. Vyprávění se jim líbilo a společně jsme se rozhodli, že si je také zahrajeme.S kolegyní ve třídě jsme příběh doplnily, sepsaly krátký scénář, obohatily o zpěv vánočních koled a nácvik mohl začít. S dětmi jsme připravovali rekvizity a jednoduché kostýmy. V MŠ jsme psali dopis Ježíškovi, povídalijsme si o tom, co se nám na nás líbí a co ne, čím bychom rodičům chtěli udělat radost i o svých největších, zatím nesplněných přáních. Výtvarnými pracemi jsme vyzdobili třídu i šatnu.Vánoční atmosféra vyvrcholila besídkou pro rodiče, kteří se se svými sladkými dobrůtkami podíleli na výzdobě naší sváteční tabule. Zimní vyprávění, ve kterém děti s nadšením předvedly básně, písničky, tanečky a hádanky,jsme zakončili naším malým divadlem. V rolích pastýřů, tří králů, andělů, Heroda, Josefa i Marie se vystřídaly všechny děti. A ty děti, co zrovna nehrály, doprovázely představení svým zpěvem a hrou na rytmické nástroje. Divadlosklidilo úspěch jak pro rodiče, tak v jiném obsazení pro ostatní děti z MŠ. Nám už zbylo jen odměnit děti pořádnou pochvalou a očekávanou vánoční nadílkou nových hraček do školky.

České Vánoce

Iveta Raková, 10/2005
"České vánoce"se staly v čase adventním v naší MŠ již tradicí. Klademe si za cíl pozastavit se v předvánočním shonu a prožít společné odpoledne v přítomnosti dětí a rodičů. A jak tato akce vypadá? Na děti a rodičečeká MŠ provoněná perníčky. Paní kuchařky je připravují s předstihem a děti už jen vybírají z velkých táců ty, které se jim líbí, a společně s rodiči je zdobí. Příjemnou vánoční atmosféru umocňuje zpěv dětí z pěveckého sboru,které přicházejí se zpěvem českých koled. Nazdobené perníčky ti nedočkaví sní už po cestě do jiné třídy, která voní jehličím a sušeným ovocem.Zde se zapojují do výroby vánočního svícnu, adventního věnce a vánočního přáníčka. Rodiče i děti si vybírají z materiálu připraveného k výrobě. Je úžasné sledovat, co vše si děti vyberou a jak krásné výrobky spolu s rodičivytvoří. Kdo má chuť, vchází do keramické dílny, kde si může vybrat z ukázek výrobků a pustit se do práce. Vznikají krásné vánoční ozdoby na stromeček, rybičky, kostelíčky, svícny. Zasvěceně pracují rodiče, děti, ale iprarodiče. A když doznívají poslední tóny vánočních koled, rodiče s dětmi si odnášejí nejen výrobky, ale především dobrý pocit ze společně stráveného odpoledne.

Vánoční zvyky

Alena Říhová, 10/2005
K Vánocům ve školce patří i seznámení dětí s vánočními tradicemi a zvyky. Jen občas se setkáme s tím, že by se doma u vánočního stromku zpívaly koledy či krájelo jablko. Máme však tu zkušenost, že děti velmi zajímá, jak Vánoceprobíhaly v dřívějších dobách. S napětím poslouchají vyprávění o tom, jak naše babičky rozsekávaly cukrové homole a balily kousky do pozlátka jako ozdoby na vánoční stromek a že nejcennějším dárkem byly nové boty. Vydali jsmese proto do skansenu a těšili se na vánoční atmosféru a na ukázky lidových řemesel a zvyků. Bohužel nás čekal přeplněný areál, na nějaké rozhovory s dětmi nebo ukázku řemesla nebyl čas.Loni jsme se tedy rozhodli pozvat si paní Hořákovou, která se lidovými zvyky zabývá, k nám do školky. Přišla v bohatě zdobeném lidovém kroji a předvedla nám práci na kolovrátku, děti měly možnost osahat si pravou ovčí vlnua dokonce si samy zkusily upříst nitku - skvělý suvenýr domů. Vše probíhalo v klidu a pohodě, děti se z jejího vyprávění dozvěděly spoustu zajímavých věcí. Další zvyky jsme si s dětmi zkusili při čekání na Ježíška, než se pod"školkovým"stromkem objevily dárky.

Zvonečková soutěž

Hana NápravníkováMŠ, 10/2005
"Včera odpoledne jsme s tatínkem sháněli materiál na zvoneček.""Maminka říkala, že potřebuje něco, co zvoní. Pak nás napadly klíče.""Potřeboval jsem ještě přilepit hvězdičky, ale už mi došlolepidlo."Tak podobně, velice spontánně a zasvěceně, vyprávěly děti v MŠ o svých prožitcích, které získaly při domácí výrobě zvonečku společně se svými sourozenci, rodiči a prarodiči.Loni před Vánocemi jsme totiž zadali úkol: Společně vyrobit zvoneček z jakéhokoliv materiálu a dobrovolnou technikou. Tradičně největší účast byla u Smolíčků, jsou totiž nejstarší a do MŠ docházejí nejdéle. Ale ani mladšíKoblížkové a nejmladší Budulínkové se nedali zahanbit. Nakonec se výrobků sešlo na desítky. Ať už byl zvoneček papírový, látkový, z buničiny, skla, dřeva, keramiky, kovu a drátu, prostorový či plošný.Ovšem soutěž má svá pravidla. Každý zvoneček dostal pořadové číslo, byla zvolena několikačlenná rodičovská komise, která přidělovala body. Vyhlášení vítězů proběhlo slavnostně na Vánočním zacinkání, předaly se diplomy všemzúčastněným a drobné ceny. Zvítězili všichni. Smysl celé akce jsme viděli ve spolupráci dětí a dospělých, kdy se společně radí, pomáhají si, komunikují, dozvídají se o sobě něco nového, překvapují se svými nápady, navazujísilnější citové vazby.

U krmelce

Markéta NachtmanováMŠ, 10/2005
Naše škola je už deset let členem ekologického klubu Tereza.Učíme děti šetrnému poměru k přírodě. Nezapomínáme ani na lesní zvířátka. Začínáme už na podzim. To přijde za dětmi na besedu myslivec a vysvětluje, která zvířátka v lese žijí, čím se živí a hlavně jak jim můžeme prospět apomoci překonat zimní období.A tak sbíráme kaštany, žaludy, bukvice a jiné lesní plody. Ty pak sušíme pro zvířátka.V den návštěvy krmelců si děti přinesou z domova v batůžku pro zvířátka jablka, mrkev, tvrdé pečivo a jiné pochutiny.Na cestu vyrážíme hned po svačině. Cestou si střídavě vyměňujeme role: děti jsou učitelkami a naopak učitelky dětmi. Říkáme si, která cesta je kratší nebo delší, pojmenováváme druhy stromů a keřů, rozlišujeme stopy srnců,zajíců, koček nebo psů. Plížíme se sněhem, skáčeme do závějí, přeskakujeme potůčky. Vysvětlujeme dětem, proč v zimě sněží, kdo sníh vítá (třeba lyžaři, sáňkaři) a komu způsobuje potíže (silničáři, řidiči).Na krmelci se podepíšeme velkými písmeny -MŠ. Děti přemýšlejí, která slova na M nebo Š začínají. Vystoupíme i na kazatelnu, díváme se"dalekohledem"z ruliček papíru a hledáme významné orientační body - kostel,školu, vysoké stromy, pojmenováváme vesnice v nejbližším okolí. Děti jsou šťastné, vypovídané, mají červené tváře. Menší děti povzbudíme a pochválíme, aby zpáteční cestu bez potíží ušly. V šatně se děti o své dojmy dělí srodiči. Doma i ve škole zachycují své zážitky kreslením a malováním. Při obědě se ptají, jestli občerstvení zvířátka našla a jak jim asi chutnalo.

Podzim končí

10/2005
Podzim jsme přivítali s velkou chutí. Zábavné Podzimníčkovo odpoledne pro děti a rodiče bylo plné her a soutěží. Nikdo Podzimníčka dosud neviděl, ale představu má každý. Tak si ho děti s rodiči společně vyrobili podle svého.Využili spadané listí, barvičky, látky apod. I když se nám Podzimníček neukázal, radost nám to nezkazilo, vždyť každý si domů odnesl toho svého, s maminkou vyrobeného.O pár dní později byla celá školka plná živých barviček. Nastal Duhový den. A to pro nás znamená, že jsou všichni od hlavy až k patě barevní. Která barva je nejšikovnější? Soutěže to ukázaly. Přece všechny! O tom všem aspoustě dalších akcí, které v naší MŠ proběhly nebo naopak ještě budou, o tom, co se dětem ve školce líbí nebo nelíbí, se mohou rodiče dočíst v našem čtvrtletníku Sedmilístek. Najdou tam i návody pro společné činnosti doma.Když skončil podzim, děti uspaly stromy, květiny a některá zvířátka. A zima? Té se nebojíme. Chceme pomáhat přírodě, tak se i v zimě postaráme o ptáčky, zvířátka v lese, záhonky, zahrádku. Celý rok se snažíme, aby se dětemu nás líbilo, aby byl každý den něčím zajímavý.

Kamarádi přírody

R. Bouchalová, D. FilipováV lese - namalovala Barbora Gřundělová, MŠ Pražmo., 10/2005
V kroužku Kamarádi přírody jsme se s dětmi zaměřili na svět ptáků a zvířat. Často jsme navštěvovali les a sbírali různé přírodniny, které jsme využili jak při ranních hrách, tak i při pracovních a výtvarných činnostech. Do lesanás provázel náš chlupatý kamarád a maskot třídy Medoušek. Děti plnily různé úkoly, poznávaly hmatem kůru stromů, mech, kamínky, rostliny, jehličí a sluchem zvuky lesa.Na louce se houfovali ptáci k odletu, a tak jsme měli možnost je s dětmi pozorovat. Sbírali jsme také kaštany a žaludy a odnesli je do hájovny pro zvířátka. Loňská zima byla krutá, a tak děti pilně nosily semínkaslunečnic, pšenici, proso, mák do naší ptačí budky za oknem. Při vycházkách jsme také objevili ptačí ráj. Lidé z jednoho domu zavěsili pod střechu asi deset krmítek různých tvarů a velikostí a děti zůstaly s úžasem stát nadtím, kolik ptáků se tam slétávalo.Přišlo období Vánoc a chystali jsme vánoční strom pro zvířata a ptáky. Děti přinesly červená jablíčka na nitkách, lojové koule, šípky, mrkev, kaštany a společně jsme vyrobili řetězy, kterými jsme ozdobili strom na loucenedaleko školky. Při našem odchodu se začaly slétávat sýkorky a ozobávat dobroty. Děti měly ohromnou radost a přály zvířátkům a ptáčkům krásné Vánoce.Jaké bylo naše překvapení příští týden, kdy jsme se vypravili na stejné místo. Už z dálky děti rozzlobeně volaly, že je strom zničený. Vše bylo roztrhané, jablíčka a koule zmizely. Vysvětlili jsme dětem, že všichni lidé seneumí chovat jako kamarádi přírody, ale zklamání dětí i naše bylo veliké. Rozhodli jsme se proto, že o letošních Vánocích nazdobíme náš vánoční strom pro ptáčky na školní zahradě.Na jaře se na louce uhnízdily sojky a straky, a tak jsme měli zase co pozorovat. Dětem se líbily výpravy s lupou do lesa, mohly si samy určovat, co budou pozorovat. Navštívili jsme mini ZOO ve Staré Roli, kde mohly dětisamy krmit poníky a králíky. Nejvíce je zaujal pták Loskuták, poníci, bažanti, sovy a opičák. Všechny zážitky si děti kreslí do svých pracovních sešitů, které si odnesou na konci školního roku domů, aby měly památku na našeputování přírodou.

Vzpomínky

Terezkailustrační foto M. Jedličková, 10/2005
Napsaly děti, které v červnu odešly na 2. stupeň:"Ve školní družině jsem už pět let.Za těch pět let jsme s kamarády prožili spoustu krásných zážitků. Chtěla bych poděkovat p. vychovatelkám, že se o nás tolik staraly. Budu ráda vzpomínat na naši družinku."Lenka"Za těch pět let jsem toho hodně zažila. Jsou zde vychovatelky, na kterých je vidět, že je zajímáme."