ANGLIČTINA PLNÁ HER
Mgr. Jana Schrötterová, 5/2005Jana Hanšpachová, Zuzana Řandová Praha, Portál 2005, 176 s.Stále více rodičů má zájem o to, aby jejich ratolesti přišly do kontaktu s cizím jazykem již v předškolním či mladším školním věku. V této době je totiž rozvoj jazykových schopností dítěte v plném proudu, dítě je zvyklé sjazykem experimentovat, není frustrované tím, že nezná přesný význam slov. Děti jsou schopné si se slovy hrát, vymýšlet si legrační slovní spojení. Pro toto období (především od 5 do 8 let) je i podle názoru některých odborníkůtypická mimořádná citlivost na běžné i specifické jazykové podněty, jež s věkem postupně mizí.Autorky knihy Angličtina plná her tvořivě využívají poznatků o jazykovém vývoji dětí a nabízejí více než 160 her, které zábavným způsobem podporují aktivní používání anglického jazyka, učení se novým výrazům i procvičovánígramatiky. Cílem publikace je zpřístupnit tuto netradiční metodu výuky angličtiny pomocí her všem, kdo se zabývají výchovou dětí ve věku 5-10 let, od rodičů a učitelek v mateřských školách přes vedoucí jazykových kroužků až poučitele či vychovatele na základních školách. Získané dovednosti pomohou při výuce a procvičování jazykových dovedností s dětmi a umožní dětem, aby se učily s chutí a aby si při učení užívaly legrace. Autorky výmluvným způsobemukazují, že učení se cizímu jazyku nemusí být dřina a nekonečný boj.Publikace je rozdělena do 13 kapitol podle toho, na jaké aspekty se hry zaměřují. Najdeme zde pohybové hry, dramatizaci, hudební či výtvarné činnosti. Jiné kapitoly se zabývají hrovými činnostmi se slovíčky. Děti si mohoupomocí her procvičovat čtení, psaní i výslovnost. Hry jsou vytvořeny tak, aby děti využívaly svou přirozenou zvídavost a zapojovaly při hraní všechny smysly. Hry jsou popsány jasnou a výstižnou formou. Ikony v záhlaví každé hryoznačují, pro koho je hra určena a jak je náročná na přípravu. To nám pomůže k rychlejší orientaci při výběru vhodné hry. V popisu hry se dozvíme, co je cílem hry, jaký aspekt cizího jazyka procvičuje a v čem dalším je dětemprospěšná. Mnoho popisů her obsahuje také poznámky o tom, jak se dá hra využít v domácím prostředí.Publikace nabízí skutečně široký výběr nejrůznějších činností a tak si jistě každý najde to, co je šité na míru právě jeho malým svěřencům, z čeho budou mít největší radost a užitek. Oblíbené hry pak děti dokážou opakovatdonekonečna a vyžadují je, dokud se jim úplně neomrzí. Pak můžeme zapojit vlastní kreativitu a hry různě přetvářet a modifikovat. Myslím, že kniha je výbornou inspirací pro ty, kdo mají s výukou jazyka u malých dětí zkušenostia průvodcem pro všechny, kdo chtějí dětem pomoci s objevováním tajů cizího jazyka bez stresu a dřiny. Po stopách Jana Amose Komenského nás jemně přivádí k poznání, že učení při hře je radostným učením.