Nemocnice pro medvídky
Jana Osladilová, 6/2012Naše MŠ PALETKA pracuje jako každá mateřská škola podle vlastního školního vzdělávacího programu, v němž se jedna část týká výchovy ke zdravému životnímu stylu, prevence onemocnění, a to na základě poznatků o vlastním těle. Učitelky kladou důraz na to, aby děti v naší mateřské škole žily ve zdravém a příjemném prostředí, zajišťují jim výchovnou činností osobnostní pohodu, která je pro zdraví dětí velmi důležitá. Navázali jsme kontakt se skupinou mediků, kteří pro děti předškolního věku vytvořili projekt pod názvem Nemocnice pro medvídky. Jedná se o projekt společnosti IFMSA (International Federation of Medical Student’s Associations). Cílem projektu je pomoci dětem zbavit se strachu z bílých plášťů, poznat práci lékařů v přiměřeném prostředí, uvědomovat si občasnou nutnost návštěvy lékaře či nemocnice. Děti si tak snáze uvědomí, že cílem lékaře není dítěti ublížit, ale pomáhat. Celý projekt proběhl v prostředí dětem známém, v naší mateřské škole. Forma hry byla dětem blízká a do svých rolí se děti se zájmem vžily. Na jednoho „medvídkového lékaře“ připadalo pět dětí. Z domova si děti přinesly plyšového medvídka nebo pejska a každý si pro něj vymyslel nějaký zdravotní problém. Dítě se tak dostalo do role „rodiče“ medvídka a přijalo i určitou zodpovědnost. Musely lékaři popsat onemocnění a určit jeho příčinu. „Medvídkoví lékaři“ začali za pomoci dětí medvídky léčit. K tomu nechyběly rentgenové snímky, stetoskopy, obvazy, dlahy, injekční stříkačky… Studenti si však s dětmi hlavně hodně povídali. Forma této hry byla zábavná a nenašlo se žádné dítě, které by se „medvídkového lékaře“ bálo. A jaký byl přínos projektu? Děti poznávaly své tělo neobvyklým hravým způsobem, seznámily se s jednoduchými medicínskými nástroji, získaly důvěru v lékaře, beze strachu a ostychu s lékaři komunikovaly, připomněly si význam ochrany zdraví, bezpečnosti při hře a sportu, upevnily si citový vztah k „pacientovi“. Ještě dlouho mezi dětmi v mateřské škole doznívala atmosféra návštěvy studentů medicíny. Děti si na základě citového prožitku rozvíjely hru na lékaře, ošetřovaly své plyšáky a dojmy se objevovaly i v kresbách a výtvarné činnosti dětí. Projekt Nemocnice pro medvídky měl v naší mateřské škole velký úspěch a byl příjemným zpestřením při plnění cílů školního vzdělávacího programu. Rádi ho doporučujeme i ostatním mateřským školám a chceme jej zařadit také v budoucnu.