Úvod

Úvod ke knize Aktivní naslouchání při vyučování (J. Palenčárová, K. Šebesta, 2006)

Ukázka je z knihy Aktivní naslouchání při vyučování, kterou můžete koupit na našem e-shopu.

Další ukázky z knihy:
Úvod
Psycholingvistická charakteristika řeči dětí mladšího školního věku
K dialogu ve výuce mateřského jazyka
Zápis poznámek z vyslechnutého

Aktivní naslouchání při vyučování - obálka

Předkládaný text je souborem modifikovaných studií dvou autorů s tematikou rozvíjení komunikačních dovedností dětí mladšího školního věku a s důrazem na komunikační dovednost naslouchat. Ze svých vlastních studií a z prací K. Šebesty je sestavila, upravila a připravila k vydání Jana Palenčárová.

Umění naslouchat je jedním z důležitých prvků interpersonální komunikace, a proto je třeba věnovat mu záměrnou a systematickou pozornost.

Praxe však ukazuje, že mnozí učitelé nepřikládají naslouchání zvláštní význam, jako by počítali s tím, že jde o dovednost již získanou, která se nemusí dále rozvíjet, jen používat, a tak komunikační aktivity zaměřené na aktivní naslouchání s porozuměním do svých hodin nezařazují.

Naším cílem je syntéza teorie z oblasti komunikace a komunikační praxe; je to symbióza tří linií – teoretickolingvistické, praktickoaplikační a didaktickotransformační. Poznatky, o které se opíráme, tvrzení či vlastní názory a postřehy potvrzujeme zjištěními z praxe a uvádíme množství konkrétních námětů a příkladů komunikačních aktivit, abychom takto vzdálenost mezi teorií a praxí zmenšili.

Přemýšlíme o tom, jak by bylo možné zkvalitnit vyučování mateřského jazyka v podmínkách současné školy, s důrazem na posun v zaměření a rozšíření jeho obsahu, které má vliv i na formulaci cílů a samotný proces výuky. Praktické komunikační vyučování nelze realizovat pouze změnou koncepce, učebních osnov či vydáním nových učebnic. Domníváme se, že je zapotřebí změnit celý systém a způsob výuky mateřského jazyka. Pokud má být tato výuka efektivní, potřebuje optimální počet vyučovacích hodin, prostor (získáme ho propojením jednotlivých složek jazyka), dobré texty (tříbí a kultivují estetický a zároveň jazykový vkus žáků), aktivního žáka a tvořivého učitele, který ví (má vědomosti), chce (má motivaci) a může (má podmínky). Uvědomujeme si, že rozvíjení komunikačních dovedností je komplexní, cílevědomou a nepřetržitou činností, která je sice náročná na odbornou i metodickou průpravu učitelů, ale svou účinností pomáhá odbourávat zábrany při komunikaci a navíc činí hodiny mateřského jazyka přitažlivějšími.

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru