Malá Ella potřetí, tentokrát na školním výletě. Ella v Laponsku.

Třetí díl oblíbené série o malé Elle nás tentokrát zavede až za polární kruh, do nejsevernější části Finska – do Laponska. Celá třída se sice původně chystala na školní výlet na sluncem zalité pláže a těšila se na koupání, ale do jejich plánů zasáhla opět náhoda v podobě pana učitele, který si spletl 6 s 9. Což je u čísla odletové brány na letišti omyl s nepředvídatelnými důsledky.

Ella v Laponsku Ella luokkaretkellä Timo ParvelaA tak místo k moři míří celá třída i s panem učitelem a jeho paní do Laponska, do země dlouhých nocí, polární záře a také domova Joulupukkiho, který ve Finsku nosí dětem dárky pod stromeček. A jak se záhy ukáže, Joulupukki je tatínkem pana učitele a celý omyl s číslem brány a cílem školního výletu je vlastně rafinovaný plán, jak pomoci Joulupukkimu nahradit ve vánoční dílně jeho skřítky, unavené po tolika letech služby a toužící odejít do důchodu. Kým jiným, než Ellou a jejími spolužáky. Nebo je to celé úplně jinak?

Ella v Laponsku je příběh plný sněhových závějí a legračních příhod a je určen především čtenářům ve věku od 6 do 10 let. Poprvé ve vyprávění o Elle jde také o knihu s jedním kontinuálním příběhem a nikoliv o sled několika drobnějších historek.

Ella v Laponsku Ella luokkaretkellä Timo ParvelaTimo Parvela je původní profesí učitel, píše pro děti i pro dospělé a ve Finsku je v oblasti dětské literatury nepopiratelnou hvězdou. Jeho knihy byly přeloženy do více než třiceti jazyků a získal za ně řadu ocenění. Série o Elle patří k těm vůbec nejpopulárnějším. V Portále již vyšly knihy Ella ve škole a Ella a kamarádi.

Ukázka:

Ella v Laponsku Ella luokkaretkellä Timo ParvelaNakonec jsme všichni seděli v letadle a dmuli jsme se pýchou, jakého máme pana učitele. Byl to náš hrdina, protože nás dostal do letadla. Kapitán zjihl, vrátil se zpátky k nástupnímu mostu a vzal nás na palubu. Když ho učitelova žena ujistila, že náš učitel vůbec není nebezpečný, pustil do letadla i jeho.

„Zlosynové, střežte se,“ pozdravil učitel, když vstoupil na palubu.

Kapitán mu odpověděl: „Můj učitel říkával, že houževnatost se musí ocenit, i kdyby nadání chybělo.“

Kvůli panu učiteli nás pochopitelně mrzelo, že mu jako předmět doličný zabavili botu pro případ, že by na něj někdo podal trestní oznámení kvůli ohrožení bezpečnosti letu. A taky nás mrzelo, že v důsledku pádu si pan učitel natloukl zadnici a nemohl sedět. Při startu musel klečet ve stejném oddělení jako dva psi. Všichni jsme doufali, že má psy rád. Ale především jsme doufali, že psi mají rádi jeho.

„Tam, kam letíme, nejsou boty potřeba,“ s nadějí prohodil učitel k psům, když letadlo konečně vzlétlo. „Já to všechno vydržím, hlavně když se už brzy rozvalíme na hedvábně jemném písku a teplý a suchý fén nám bude laskat naši sluncem prohřátou pleť. Zaposloucháme se do ticha divočiny a společně s kojoty budeme výt na měsíc,“ zatoužil učitel a zabořil hlavu do psích kožichů. Působilo to dost zvláštně, protože byl přitom na čtyřech a vypadal jako potápějící se kachna. Ještě pořád si totiž nemohl sednout.

„Vážení cestující, srdečně vás vítáme v letadle do Kittilä,“ pozdravil nás kapitán.

„Já jsem si myslel, že Kittilä leží na severu Finska a ne v zahraničí,“ podivil se Pate.

Pan učitel neřekl nic. Zdálo se nám, že má v očích slzy. Určitě je alergický na psy.

Všechny nás pochopitelně rozesmálo, že si pan učitel spletl číslo odletové brány. Doběhli jsme k bráně číslo 6, ačkoli jsme se měli dostavit k bráně číslo 9. Věděli jsme, že šestka je úplně něco jiného než devítka, a tak nám bylo jasné, proč místo do zahraničí letíme do finského Laponska. 

Jediný, komu vůbec nebylo do smíchu, byl pan učitel. Pořád se totiž tísnil v zadní části letadla, navíc ještě zavřený ve stejné kleci jako psi. Asi se tam ocitl kvůli tomu, co před chvíli řekl letušce: „Žádám, aby letadlo změnilo směr!“

„Letadlo nemůže změnit směr,“ odpověděla letuška.

„Tak ať letí zpátky,“ trval na svém učitel.

„Můžete mi laskavě vysvětlit, o co vám jde?“ nechápala letuška.

„Já nechci do Kittilä, já chci do zahraničí.“

„Ale tohle letadlo letí do Kittilä.“

„Proto trvám na tom, aby změnilo směr, nebo já… já…“

„Nebo co?“ polekala se letuška.

„Nebo vás nechám po škole,“ zaburácel učitel.

„Vy mi vyhrožujete?“ užasla letuška.

„Ano,“ přisvědčil učitel, protože si myslel, že už má vyhráno.

„Vás nechám po škole a kapitánovi udělím důtku, jestli okamžitě nestočíte čumák tohoto letadla směrem do zahraničí,“ pohrozil učitel. 

Nikdo z nás netušil, že letušky umí judo. Nebo to aspoň tak vypadalo, když letuška mrštila učitelem o podlahu, nasadila mu pouta a strčila ho do psí klece. Učitelova žena si ničeho nevšimla, protože pozorně pročítala bezpečnostní pokyny.

„Vy jste taky chtěli do zahraničí?“ zeptal se učitel psů.

Ella v Laponsku Ella luokkaretkellä Timo Parvela

My jsme chtěli. Ale ve skutečnost bylo jedno, jestli cestujeme do zahraničí nebo jinam. Podle všech bylo hlavní, že někam letíme. A my jsme letěli. Vyhráli jsme totiž zájezd za třídní fotografii roku. Stalo se to jenom díky Patemu. Kdyby nenašel včelí úl, naše třídní fotka mohla vypadat jako každá jiná. Připadalo nám divné, že včely jen tak uprostřed zimy procitly.Určitě za to mohl Pate, který dal úl na topení.

„Porota obzvlášť oceňuje svižnou atmosféru a neotřelou kompozici, která má daleko k obvyklé těžkopádnosti třídních fotografií,“ bylo napsáno v hodnocení poroty, a proto jsme vyhráli zájezd do zahraničí.

„Prosím, tady máte obloženou housku a limonádu,“ nabídla nám letuška.

„Na to, že je cizinka, mluví překvapivě dobře finsky,“ poznamenal Pate, když letuška odešla. My ostatní jsme neřekli nic, protože jsme měli plnou pusu housky. Jenom panu učiteli dala letuška psí salám a poplácala ho po temeni. Až na svá místa jsme slyšeli, jak učitel vrčí na psy.

Ella v Laponsku Ella luokkaretkellä Timo Parvela

Knihu Ella v Laponsku můžete koupit na našem e-shopu.

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru