Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli

Mozek dítěte s ADHD se vyvíjí o něco pomaleji a škola pro něj představuje tlak, který s každým dnem vzrůstá. Všichni známe rady expertů, ale někdy potřebujeme pomocnou ruku i od těch, kteří s ADHD žijí, od dětí a dospívajících s hyperaktivitou a poruchou pozornosti. Jak zvládnout nároky školy? Jak se nepoštěkat u snídaně? Jak zařídit, aby každá rodinná oslava neskončila pláčem a práskáním dveří?

Sharon Saline ADHD tipy dítě děti pro rodiče

Autorka knihy Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli shromáždila zkušenosti desítek dětí a mladých lidí, kteří jsou hyperaktivní a nepozorní, a zjistila, že nejlépe funguje, pokud je rodiče zapojí do rozhodování o věcech, které se doma odehrávají. Čtenář v knize najde řadu praktických doporučení a příkladů, které mu pomohou najít si vlastní cestu k tomu, jak co nejlépe vyjít se svým někdy vznětlivým a náročným, ale také milovaným a jedinečným dítětem.

Každá kapitola začíná stručným shrnutím nebo úryvky rozhovorů s dětmi s ADHD. V první části je popsán model rodičovské výchovy dětí s ADHD s pomocí 5S. Podíváme se na to, jak se žije s ADHD a jaké existují rozdíly, dále na to, jak porozumět mozkovým funkcím člověka s ADHD a exekutivnímu fungování, a také, jak získat přesnou diagnózu a akceptovat život s ADHD (ze strany rodičů i dítěte).

Mé dítě má adhd Alison Thompson Nekončící příval neposlušnosti, odmlouvání, drzosti a agresivity? I s tím se musela srovnat matka syna s ADHD. Napsala knihu MÉ DÍTĚ MÁ ADHD

Druhá část se soustředila na školu, včetně průběhu vyučování a prospěchu, domácích úkolů a schopnosti se obhájit.

Třetí části se věnuje životu doma a zaměřena je na záchvaty vzteku a obavy, schopnost udržovat si věci v pořádku, kamarádství a informační technologie. Spolu s užitečnými cvičeními a snadno zapamatovatelnými technikami jsou uvedeny praktické strategie, které doopravdy fungují.

Ukázka z knihy:

Aby to šlapalo

Pěstování stálosti v souvislosti se školou

Rutiny a ještě další rutiny

Stálost znamená udělat, co jste řekli, že uděláte, aniž byste však na sebe vyvíjeli tlak v tom smyslu, že musíte být dokonalí. Všechny děti, a to i děti bez ADHD, mají opravdový prospěch z rutin, o něž se mohou opřít. Škola začíná a končí v určitou dobu a jsou tam definované přestávky a možnosti. Domácí úkoly a učení by měly být podobné: každý den totéž pracovní místo, schůdné časové limity a přestávky s nařízeným budíkem. Tyto rutiny pomáhají režisérce se rozvíjet tím, že se pěstují nesmírně důležité exekutivně funkční dovednosti, jako je stanovení priorit, plánování a vytrvalost ve snaze o dobrý prospěch ve škole.

Rutiny posilují vytrvalost

Většina dospělých má ráda, když je v jejich životě určitá předvídatelnost. Pomáhá nám se orientovat, ať už je to naše pracovní doba v zaměstnání od devíti do pěti, náš seznam pochůzek v sobotu nebo náš plán strávit den u přehrady. Děti a dospívající, kteří mají od přírody menší kontrolu nad svým rozvrhem, jsou v tomto ohledu stejní. Potřebují, abychom jim pomohli si věci pamatovat, organizovat a dotahovat do konce. Pokud máte sami určité problémy s organizací, nespílejte si. Každý má své silné stránky a své limity. Řekněte si o pomoc ze strany přátel, použijte technologie (připomínky a kalendáře jsou skvělá věc) nebo zajděte za terapeutem či koučem, je-li třeba. Pomoc toho či onoho druhu vám prospěje, což potažmo prospěje i vašim dětem, jež mají ADHD.

Důležitost vytrvalosti

Sharon Saline, Psy.D., je psycholožka specializující se na problematiku ADHD. Za více než pětadvacetiletou praxi dospěla k pozitivnímu přístupu k mladým lidem s poruchou pozornosti a hyperaktivitou, který napomáhá tomu, že se jim v životě daří lépe.

Rutiny posilují vytrvalost – tím, jak zvládáte a dokončujete záležitosti. Poskytují vám základní strukturu pro činnosti. Pro děti s ADHD jsou rutiny velmi důležité, protože jim uspořádávají život, takže to nemusejí dělat samy. Vytrvalost se také opírá o usilování a odolnost. Když škola představuje pro děti a mladé lidi s ADHD problém, musí zjistit, jak k tomu přistupovat, jak pokračovat s nepříjemnými úkoly a jak se zlepšit, když jejich pokusy nepřinesou výsledek. Potřebují procházet jednotlivými předměty a domácími úkoly dostatečně dlouho na to, aby vynaložily obstojnou snahu a měly dobrý pocit prostě proto, že se snažily. Úspěch je povzbudí. Ale, jak je zdůrazněno výše, pokud se jim studium bude zdát nudné, svým množstvím nebo složitostí nezvládnutelné, začne je to odrazovat a děti s největší pravděpodobností ztratí motivaci. Často to vzdají nebo se budou vyhýbat úsilí, aby se vyhnuly případnému ne úspěchu. Přestože vědí, že když se dnes budou věnovat nudným otázkám z přírodopisu, bude pro ně příští týden test snazší, je jim to celkem jedno, protože zažívají přítomný okamžik jako nesnesitelný. Vytrvalost je ta tam.

Co je tedy přiměje, aby pokračovaly? Zde je několik jejich vlastních komentářů týkajících se vytrvalosti v práci ve škole.

Mám opravdu těžké domácí úkoly, ale dělám je. Nevzdávám se. Maminka mi pomáhá, abych u nich vydržel. Pořád říká: „Udělej si úkoly. No tak, no tak.“

JACK, 8 LET

Můj poradce mi říkal, co všechno můžu dělat, třeba že mohu mít sluchátka s muzikou na uších, když se učím. Protože když poslouchám muziku, začnu si přitom zpívat. Potom mám úkoly udělané mnohem rychleji.

TERENC, 12 LET

Prostě si říkám: „Doufám, že to půjde.“ A když to nejde, zkrátka se snažím najít jiný způsob. Řeknu si: „Dobře, příště se prostě budu víc snažit.“ A jdu dál.

DOMINIK, 15 LET

Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli přeložila Monika Kittová.

Být rodičem dítěte s ADHD není vůbec snadné. Někdy si budete v návalu zoufalství klást otázku: „Co z mého dítěte vyroste?“ V této knize najdete svědectví mladých lidí dokládající, že i přes komplikace způsobené ADHD z nich vyrostli lidé, kteří jsou sebou samými, kteří překročili svůj stín. Zároveň zjistíte, jak nesmírně jim pomohlo, když zažili, jak do složitých situací ve škole zasahujete v jejich prospěch, jak se k nim posadíte, když trpí, jak jim pomáháte s úkoly i s domácími pracemi a jak v ně věříte, i když oni v sebe nevěří. Čím těžší je boj, tím sladší je vítězství. Model doktorky Saline je založený na vztazích a poskytne vám praktické znalosti, jak si s dítětem budovat laskavý, podporující vztah, který ho dovede k dovednostem potřebným k tomu, aby dobře prospívalo.

Knihu  Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli koupíte na našem e-shopu.

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru