Hospitační činnost je přirozenou součástí personální práce. Umožňuje získat vedoucímu pedagogickému pracovníkovi náhled na styl pedagogické práce stávajících i nových pedagogů.
Poskytuje podklady pro hodnocení pedagogických pracovníků, dává prostor pro osobní setkání vedoucího pracovníka s podřízeným pracovníkem a rozvíjí oblast hodnotících pohovorů o reálnou zpětnou vazbu k pedagogické práci, na obou stranách.
Je vhodné přistupovat k hospitační činnosti strategicky. Tedy propojit ji s plánováním, hodnocením definovaných cílů, procesem odměňování v organizaci a nastavováním oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Plán hospitační činnosti je velmi individuální záležitostí. Vychází z potřeb a motivů ředitelky mateřské školy. Ty mohou být různé. Personální, strategické, nebo evaluační. Řádná norma, nedefinuje cyklus, frekvenci ani konkrétní požadavky na hospitační činnost v mateřské škole. Jedno má však hospitační činnost společné ve všech mateřských školách. Je reálným prostředkem ředitelky, jak mít přehled o pedagogické práci jejích podřízených.
Základními požadavky na hospitační činnost ředitelky je:
Přítomnost ředitelky je do jisté míry „rušivým“ elementem pro děti i pedagogy samotné, proto by mělo být její snahou nepůsobit rušivě a nezasahovat do průběhu realizované výchovně-vzdělávací práce. Před samotnou hospitací je vhodné realizovat hodnotící pohovor a na něj dále navazovat. V závěru neopomenout shrnout pozitiva hospitované osoby, její rezervy a v otázkách rezerv poskytnout adekvátní metodickou podporu. Hospitační činnost není jen přímým pozorováním, vyžaduje vysokou odbornost vedoucího pedagogického pracovníka. Nikdy by neměla být používána jako nástroj jakési osobní msty, upevňování autority nebo „vyřizování účtů“. Každý hospitovaný pedagog by měl mít předem definován cíl a průběh hospitace. Pro své potřeby jsem vytvořila hospitační záznam, který zahrnuje nejen hospitační činnost učitelky mateřské školy, ale také hospitační činnost asistentů pedagoga. Vycházela jsem z veřejně dostupných materiálů, které jako metodickou podporu poskytuje Česká školní inspekce. Hospitační činnost nevnímám jako dogma, ale jako pomůcku pro objektivní hodnocení pedagogické práce a reflexi. Hospitační záznam je námětem, pomůckou, inspirací pro pedagogickou práci čtenáře.
Předloha hospitačního záznamu
Jméno třídní učitelky:
Jméno asistenta pedagoga:
Datum:
Třída:
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O HOSPITACI
Typy sledovaných činností / vzdělávacích bloků
Opakovaná hospitace ve stejné třídě, ve stejný den a se stejným pedagogem
·ne
Ročník
Hospitovaná třída / skupina je zřízena podle § 16 pro děti se SVP
·ano
Děti
Počet zapsaných dětí ve třídě:
Z toho počet přítomných dětí:
Počet přítomných dětí mladších tří let:
Počet zapsaných dětí se SVP:
Z toho počet přítomných dětí se SVP:
Počet přítomných dětí s odlišným mateřským jazykem:
Počet přítomných nadaných dětí:
INFORMACE K PRÁCI TŘÍDNÍ UČITELKY
Odborná kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících
Funkční zařazení pedagoga
·jiné
Personální podpora pro děti mladší tří let
·jiná forma personální podpory
ORGANIZACE A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ
Obsah vzdělávání
·Žádné z uvedených tvrzení není charakteristické pro dané vzdělávání.
Organizace vzdělávání a užité metody
Vzdělávání bylo dobře organizačně promyšleno a realizováno.
·Žádné z uvedených tvrzení není charakteristické pro organizaci vzdělávání.
Organizace vzdělávání a užité metody – pobyt venku
·Žádné z uvedených tvrzení není charakteristické pro organizaci vzdělávání.
Organizace vzdělávání a užité metody – odpolední vzdělávací blok
·Žádné z uvedených tvrzení není charakteristické pro organizaci vzdělávání.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.