Aktualizované kurikulum nikoho ze vzdělávání nevylučuje

Ba naopak. Jinakost vnímá jako běžný jev a je otevřeno všem dětem, i těm, které se potýkají s nějakým znevýhodněním. O aktualizaci předškolního kurikula jsem mluvila s Marií Horáznou, ředitelkou Speciální mateřské školy Štíbrova v Praze 8.

PhDr. Marie Horázná se narodila v roce 1963. Vystudovala speciální pedagogiku a více než 20 let je ředitelkou Mateřské školy speciální v Praze 8.

Podílela jste se na přípravě revidovaného RVP PV. V čem vidíte posun od dosud platného kurikula?

Od samého začátku byla naše práce koncipována nikoli jako revize, ale jako aktualizace RVP PV. Dokument jsme celkem shodně vnímali jako vyhovující a možná se podle něj mohlo pracovat dál, ale v kontextu změn rámcových vzdělávacích programů na vyšších úrovních bylo třeba jej zrevidovat a zajistit návaznost především s RVP ZV. Na tomto místě bych ráda poděkovala kolegyním, které zpracovávaly předchozí verze RVP PV, neboť díky jejich poctivé práci máme celkem nadčasový dokument, který si zaslouží jen dílčí změny.

Naším hlavním záměrem bylo vytvořit dokument moderního stylu, který bude sloužit předškolním pedagogům jako jasné, stručné a výstižné vodítko pro jejich, resp. naši práci. Výrazná byla snaha vyčistit jej od zbytečností a duplicit, dále bylo potřeba některé výrazy přeformulovat do aktuální terminologie. Přidanou hodnotou mělo být zestručnění programu. Jak se to povedlo, nechám posoudit jiné.

Placená zóna

Mgr. Marie Těthalová