Zdravé nohy nejdál dojdou. Tak proč se o ně nepostarat?

Nohy? Proč se starat o nohy? Jenže ony se o nás také starají, celý život nás někam nosí. Tak proč jim to nevrátit? Jde vlastně o zdraví celého našeho těla. Pokud nebudou správně fungovat nohy, nebude správně fungovat tělo. Takže pojďme na to!

Jak to celé vzniklo? Zájem o zdravé nohy a chodidla vznikl na základě vývojové deformace nohou mého staršího syna. To mě dovedlo k návštěvám mnoha různých lékařů a fyzioterapeutů. Nápravu zdravotních obtíží pomocí zdravotně zaměřených cvičení nakonec stejně musíte sami absolvovat doma. S nástupem do zaměstnání v mateřské škole jsem si začala všímat malých bačkůrek deformujících prsty, nohou uvězněných celý den v obuvi, vývojových vad nohou atp. Když dítě tak nějak špatně stojí, nemotorně se pohybuje, zakopává, měli bychom zpozornět a nožkám pomoci co nejdříve. Uvědomila jsem si, že mám tu možnost! Tak proč se do toho nepustit? Začala jsem vyhledávat odborné kurzy a semináře, které mi poskytly teoretický základ, praxi pak osobní zkušenost se synem.

V mateřské škole si děti především rády hrají.Po chvíli společného dovádění si zcela mimoděk osvojí spoustu užitečných návyků. Například budou mnohem lépe vnímat terén nohama,otuží si přecitlivělé nožky, zažijí radost z chůze bosky, budou viditelně stabilnější a získají lepší rovnováhu.

A jak to celé probíhá? Spolu s dětmi začínáme rozvolňovací automasáží chodidel, poté rozehřejeme nohy chůzí nebo během s různými polohami chodidel, následuje „rozcvička“ plosky nohou s různými pomůckami, překážková dráha – ortopedický koberec, lano, říční kameny, ježci, chůze na lavici, visutý chodník a podobné ortopedické pomůcky a nakonec si děti své nožky pohladí – jemně namasírují, aby se svaly uklidnily.

Toto cvičení má navíc další skvělý bonus, aniž by to děti tušily. Celé cvičení pro nohy je vlastně i cvičení pro celé tělo, aby dítě dobře stálo, chodilo i běhalo. A mimo jiné se od hrubé motoriky – zdravého pohybu – odvíjí jemná motorika a následně i psaní a verbální dovednosti.

Pojďme se tedy postarat o své nožky třeba chůzí bosky a prožijme radost z pohybu! 


Projekt – „Cvičení zaměřené na plosky nohou – Zdravé nohy nejdál dojdou“

Realizace projektového dne

Během celé doby, kdy probíhá cvičení, se děti pohybují bosé.

  1. Rozvolňovací automasáž chodidel
  2. Rušná část – rozehřátí – chůze nebo běh s různými polohami chodidel s doprovodem hudby
  3. Průpravná část – cvičení s pomůckou, cviky viz. portfolio – ploska nohy
  4. Pohybová hra – překážková dráha – ortopedický koberec, lano, říční kameny, ježci, chůze na lavici, visutý chodník atd.
  5. Relaxace – jemná masáž nohou vleže v kruhu na koberci za poslechu relaxační hudby, odpočinek, soustředění se na dech, vnímání vlastních pocitů a sebe sama

Příprava

  1. Výběr a určení cíle a smyslu projektu, časový rozvrh.
  2. Výběr metod a cvičebních pomůcek, které budou použity vzhledem ke schopnostem, dovednostem, fyzickým a zdravotním dispozicím dětí.
  3. Organizace projektového dne, personální zabezpečení, materiální zabezpečení, zajištění větratelné a zdraví bezpečné místnosti.

Přibližný časový harmonogram realizace

  1. 2 minuty – viz bod 1
  2. 3 minuty (tepová frekvence cca 160 BMP) – viz bod 2
  3. 7–10 minut – s opakováním, viz bod 3
  4. 5 minut – s opakováním, viz bod 4
  5. 5 minut – viz bod 5

Dílčí cíle

Vnímání sebe sama, rozvíjení zrakového a sluchového vnímání, rozvíjení řečových dovedností (neverbálních), porozumění slyšenému, rozvíjení motoriky, rozvíjení prostorové orientace a představivosti, rozvíjení početních dovedností, udržení pozornosti a soustředění, procvičování paměti, rozvíjení fantazie, vyjadřování a vnímání pocitů, podpora a rozvoj zájmu o své zdraví, rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách.

Využité metody

V projektu jsou využity slovní, názorně demonstrační a praktické metody cvičení a provádění cviků. Snaha vhodným způsobem děti seznámit s praktikami a metodami cviků, předvedení různých cvičebních nástrojů, které jsou vhodné pro cvičení dolních končetin a plosky nohy. Děti si cvičební pomůcky vyzkouší v rámci cvičení. Zároveň se seznámí s anatomií a fyzickou stránkou svého těla.

1) Rozvolňovací automasáž chodidel – pohlazení a prokrvení chodidel z nártové strany, rozvolnění jednotlivých kloubů prstů kroužením a tahem, pohlazení a prokrvení plosky, odtažení prstů od plosky, aktivace nožních kleneb (příčné i podélné), promačkání paty, masáž Achillovy šlachy.

2) Zahřátí svalů chodidel a dolních končetin chůzí nebo v běhu po prostoru cvičebny za doprovodu hudby. Jedná se o chůzi a běh s různými polohami chodidel. 

3) Následují posilovací a protahovací cviky chodidel, které jsou spojené s manipulací s předměty. Tím je podpořené zapojení svalů chodidel a celých dolních končetin, mimo jiné spojené s ovládáním celého těla i mozku.

4) Pohybová hra je v rámci překážkové dráhy. Využity jsou různé ortopedické pomůcky, tělocvičné náčiní i nářadí, které stimulují jak fyzickou, tak psychickou stránku těla.

5) Relaxace probíhá vleže na koberci při zhasnutém světle a hudbě z reproduktoru. Děti si položí nohy do kruhu vedle sebe a zavřou oči. Pedagog provádí jemnou uvolňovací masáž chodidel, prstů nohou, svalů okolo holenní kosti a lýtek pomocí různých předmětů (peří, šátek, autíčko – podle aktuálního tématu).

Projekt vede děti k poznání sebe sama, vnímání vlastního těla i prožívání různých pocitů, které mají i ostatní lidé. Zároveň se naučí, že člověk je součástí přírody, kterou musí chránit, a že vnímání života je nejvyšší hodnotou.       

Petra Bubníková

MŠ Pražská, Doksy

-red-