Nohy? Proč se starat o nohy? Jenže ony se o nás také starají, celý život nás někam nosí. Tak proč jim to nevrátit? Jde vlastně o zdraví celého našeho těla. Pokud nebudou správně fungovat nohy, nebude správně fungovat tělo. Takže pojďme na to!
Jak to celé vzniklo? Zájem o zdravé nohy a chodidla vznikl na základě vývojové deformace nohou mého staršího syna. To mě dovedlo k návštěvám mnoha různých lékařů a fyzioterapeutů. Nápravu zdravotních obtíží pomocí zdravotně zaměřených cvičení nakonec stejně musíte sami absolvovat doma. S nástupem do zaměstnání v mateřské škole jsem si začala všímat malých bačkůrek deformujících prsty, nohou uvězněných celý den v obuvi, vývojových vad nohou atp. Když dítě tak nějak špatně stojí, nemotorně se pohybuje, zakopává, měli bychom zpozornět a nožkám pomoci co nejdříve. Uvědomila jsem si, že mám tu možnost! Tak proč se do toho nepustit? Začala jsem vyhledávat odborné kurzy a semináře, které mi poskytly teoretický základ, praxi pak osobní zkušenost se synem.
V mateřské škole si děti především rády hrají.Po chvíli společného dovádění si zcela mimoděk osvojí spoustu užitečných návyků. Například budou mnohem lépe vnímat terén nohama,otuží si přecitlivělé nožky, zažijí radost z chůze bosky, budou viditelně stabilnější a získají lepší rovnováhu.
A jak to celé probíhá? Spolu s dětmi začínáme rozvolňovací automasáží chodidel, poté rozehřejeme nohy chůzí nebo během s různými polohami chodidel, následuje „rozcvička“ plosky nohou s různými pomůckami, překážková dráha – ortopedický koberec, lano, říční kameny, ježci, chůze na lavici, visutý chodník a podobné ortopedické pomůcky a nakonec si děti své nožky pohladí – jemně namasírují, aby se svaly uklidnily.
Toto cvičení má navíc další skvělý bonus, aniž by to děti tušily. Celé cvičení pro nohy je vlastně i cvičení pro celé tělo, aby dítě dobře stálo, chodilo i běhalo. A mimo jiné se od hrubé motoriky – zdravého pohybu – odvíjí jemná motorika a následně i psaní a verbální dovednosti.
Pojďme se tedy postarat o své nožky třeba chůzí bosky a prožijme radost z pohybu!
Projekt – „Cvičení zaměřené na plosky nohou – Zdravé nohy nejdál dojdou“
Realizace projektového dne
Během celé doby, kdy probíhá cvičení, se děti pohybují bosé.
Příprava
Přibližný časový harmonogram realizace
Dílčí cíle
Vnímání sebe sama, rozvíjení zrakového a sluchového vnímání, rozvíjení řečových dovedností (neverbálních), porozumění slyšenému, rozvíjení motoriky, rozvíjení prostorové orientace a představivosti, rozvíjení početních dovedností, udržení pozornosti a soustředění, procvičování paměti, rozvíjení fantazie, vyjadřování a vnímání pocitů, podpora a rozvoj zájmu o své zdraví, rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách.
Využité metody
V projektu jsou využity slovní, názorně demonstrační a praktické metody cvičení a provádění cviků. Snaha vhodným způsobem děti seznámit s praktikami a metodami cviků, předvedení různých cvičebních nástrojů, které jsou vhodné pro cvičení dolních končetin a plosky nohy. Děti si cvičební pomůcky vyzkouší v rámci cvičení. Zároveň se seznámí s anatomií a fyzickou stránkou svého těla.
1) Rozvolňovací automasáž chodidel – pohlazení a prokrvení chodidel z nártové strany, rozvolnění jednotlivých kloubů prstů kroužením a tahem, pohlazení a prokrvení plosky, odtažení prstů od plosky, aktivace nožních kleneb (příčné i podélné), promačkání paty, masáž Achillovy šlachy.
2) Zahřátí svalů chodidel a dolních končetin chůzí nebo v běhu po prostoru cvičebny za doprovodu hudby. Jedná se o chůzi a běh s různými polohami chodidel.
3) Následují posilovací a protahovací cviky chodidel, které jsou spojené s manipulací s předměty. Tím je podpořené zapojení svalů chodidel a celých dolních končetin, mimo jiné spojené s ovládáním celého těla i mozku.
4) Pohybová hra je v rámci překážkové dráhy. Využity jsou různé ortopedické pomůcky, tělocvičné náčiní i nářadí, které stimulují jak fyzickou, tak psychickou stránku těla.
5) Relaxace probíhá vleže na koberci při zhasnutém světle a hudbě z reproduktoru. Děti si položí nohy do kruhu vedle sebe a zavřou oči. Pedagog provádí jemnou uvolňovací masáž chodidel, prstů nohou, svalů okolo holenní kosti a lýtek pomocí různých předmětů (peří, šátek, autíčko – podle aktuálního tématu).
Projekt vede děti k poznání sebe sama, vnímání vlastního těla i prožívání různých pocitů, které mají i ostatní lidé. Zároveň se naučí, že člověk je součástí přírody, kterou musí chránit, a že vnímání života je nejvyšší hodnotou.
Petra Bubníková
MŠ Pražská, Doksy