Miluše SedlákováPraha, Grada 2004, 252 s.Zatímco ve světě kognitivní psychologie dominuje - nebo přinejmenším donedávna dominovala - akademickému výzkumu, v češtině o tomto směru vyšlo jen několik málo studijních textů. Recenzovaná monografie proto zaplňuje velkoumezeru na knižním trhu. Shrnuje - a bohužel i uzavírá - výzkumné a pedagogické úsilí badatelky, jíž mnoho našich psychologů vděčí aspoň za základní povědomí o tomto proudu psychologického myšlení a zkoumání. Dík patří všem, kdorukopis připravili k vydání poté, co dr. Miluše Sedláková podlehla dlouhé nemoci. Jak sama autorka objasňuje, kognitivní psychologie může být chápána buď jako systematický výklad hlavních oblastí poznávání kombinující různáparadigmata, anebo rozpracování"informačního a procesuálního"přístupu či analogie mozek-počítač. Zatímco prvnímu pojetí odpovídá nedávno vydaná překladová Sternbergova Kognitivní psychologie, Sedláková předkládá vduchu druhého pojetí do hloubky jdoucí analýzu jen několika základních témat kognitivistického uvažování. Nepomíjí metody výzkumu v jednotlivých oblastech, ale oproti americké učebnici věnuje větší pozornost historickým afilozofickým souvislostem, teoretickým a terminologickým aspektům. Na textu je znám autorčin zájem o metateorii psychologie, díky čemuž jde o četbu místy dost obtížnou, ale představující užitečnou školu precizního vědeckéhomyšlení. Těžištěm textu je rozbor procesuálních a obsahových aspektů mentální reprezentace, resp. mentálního modelu jako její složitější formy. Tato volba odpovídá centrálnímu postavení pojmu mentální reprezentace v kognitivnípsychologii. (Kapitola o mentálních modelech se mi četla asi nejlépe - možná i vzhledem k jejich aplikovatelnosti v konstruktivistické didaktice, jíž se zabývám.) Kromě symbolických reprezentací"klasické kognitivnípsychologie"je naznačen i alternativní pohled - subsymbolické reprezentace v neuronových sítích. Na to navazuje popis speciálních případů modelů -"teorie mysli"a folkové psychologie (což je vlastně to, co si"opravdoví"psychologové vyprávějí o tom, jakými psychology jsou děti a ostatní dospělí kolem nich). Dodatek uvádí cenné medailony některých významných představitelů oboru. Nepříznivé okolnosti, jež autorce zabránilyosobně provést závěrečnou redakci díla, se v textu sice občas projevují např. opakováním nebo přehozením odstavců, přes to vše jde o zcela zásadní publikaci, k níž se budou zejména hlubší zájemci o problematiku poznávání dlouhovracet. V závěru knihy se autorka zamýšlí nad tím, co trvalého kognitivní paradigma psychologii přineslo a zda obstojí pod náporem kritiky postmoderních, narativních a diskurzivních přístupů, o nichž se někdy mluví jako o"druhé kognitivní revoluci". Já se o budoucnost kognitivní psychologie ve světě nebojím. Díky práci M. Sedlákové si k ní snad najde cestu i více českých zájemců.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.