Cílem projektu MAPS-C (Master of Advanced Psychological Studies - Clinical) je vytvoření návrhu jednotného kurikula pro vzdělávání klinických psychologů a psychoterapeutů. Do projektu je nyní zapojeno šest zemí. V rámci studiebylo navrženo kurikulum pro klinické psychology, jehož struktura by mohla být využita i pro další psychologické odbornosti. Struktura navrženého kurikula odpovídá rámci systému vyššího vzdělávání, který byl určen boloňskoudohodou. Pro psychologii je dalším důležitým projektem"EuroPsy". Tento projekt má navrhnout systém vzdělání pro získání evropského diplomu v psychologii, případně určit podmínky získání licence pro práci v EU(www.europsych.org/EuroPsy). V tuto chvíli se tým"EuroPsy"ubírá poněkud jiným směrem než řešitelé projektu MAPS-C. Mezi oběma skupinami řešitelů však existuje snaha o komunikaci. Projektu se účastní zástupciRakouska, Německa, Řecka, Irska, Lucemburska a Kypru. Koordinátoři projektu se snaží rozšířit řady řešitelů tak, aby v něm byly zastoupeny všechny země EU. V první fázi jsou srovnávány podmínky pro práci klinických psychologů zhlediska zákonů a pravidel profesních organizací v jednotlivých zemích. Dále projekt srovnává existující, případně tvořící se kurikula pro přípravu klinických psychologů. Ze zjištěných údajů se projekt snaží analyzovat základnípožadavky na klinické psychology a obecně pojetí práce klinického psychologa. Cílem je návrh kurikula vzdělání pro získání magisterského titulu v klinické psychologii. Navržené kurikulum musí být zároveň v souladu s ECTS(European Credit Transfer System), který umožňuje mobilitu studentů během studia, tedy umožňujeabsolvovat část studia v dalších zemích EU.Standardy tréninku klinických psychologů a psychoterapeutů se v rámci EU výrazně liší. Zhruba můžeme v evropských zemích rozlišit tři systémy kvalifikace:a)země, jejichž postgraduální vzdělávání je podloženo zákonem a kde na tomto základě nacházíme povinné systémy kvalifikace;b)země, ve kterých jsou pravidla vzdělávání formulována profesní organizací, ačkoliv zákonná úprava chybí;c)země, kde neexistují pravidla pro vzdělávání klinických psychologů, ani na úrovni zákona, ani na úrovni profesních organizací;V rámci Boloňské dohody, která byla podepsána v Boloni 19. června 1999, se zavazuje29 zemí reformovat strukturu svého vyššího vzdělávání tak, aby systém vzdělávání měl přehledné a srovnatelné stupně; přijal systém založený na dvou hlavních cyklech (při použití naší terminologie na úrovni bakalářské amagisterské); využíval systém kreditů - tak jako ECTS systém; podporoval mobilitu; podporoval kooperaci v rámci Evropy při zajištění kvality; podporoval potřebnou evropskou dimenzi vyššího vzdělávání. Evropský prostor vyššíhovzdělávání by měl být dotvořen v roce 2010. Rámcový model vzdělání navržený v projektu MAPS-C založený na požadavcích boloňské dohody vypadá následovně: 3 roky bakalářské studium Ý 2 roky specializované studium Ý 1 rok praxe;magisterský titul v klinické psychologii Ý 2 roky Ph.D. Cíle vzdělávání v navrženém kurikulu jsou získání potřebných znalostí (teorie), dovedností (diagnostika, intervence, výzkum apod.), kompetencí v profesionální praxi ikompetencí ve výzkumu. Jednotlivé kurzy v navrženém kurikulu na sebe navazují a nemohou být individuálně voleny. Účast ve všech kurzech a praxích je povinná. V rámci kurikula je kladen důraz na empiricky ověřené poznatky. Vkaždém případě by vzdělávání měly zajišťovat univerzity. Zdůrazňuje se mobilita studentů a má být v rámci vzdělávacího programu nabízena. Tento program by měl zvyšovat odborné kompetence a nabízet účinnější a efektivnějšítrénink budoucích psychologů.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.