Je podle vás z organizačního hlediska vhodný model spojení základní a mateřské školy pod jedním vedením? Jaké přináší řízení dvou institucí najednou nevýhody, případně výhody?
Podle mého názoru to vhodný model je. Pokud ředitel pověří vedením MŠ kvalitního zaměstnance, řídí dvě instituce najednou už jen částečně. Výhodou je příprava dětí v MŠ na určitý styl a specifika ZŠ, dále v případě vesnic umístění MŠ a ZŠ na stejném místě, vylučuje se případný rozpor v názorech na spolupráci MŠ a ZŠ. Nevýhodou je zvláště větší administrativa. Petr Holba, ZŠ a MŠ Chvalšiny
Je to vhodný model. Výhodou je koncepční příprava dětí na vstup do školy. Organizujeme pro naše předškoláky akce, kde se seznamují se školním prostředím tak, aby přechod do školy byl co možná nejméně stresující. Co se týče řízení dvou institucí, spatřuji problém ve vhodném výběru zástupce ředitele pro předškolní vzdělávání. Pokud se podaří toto místo obsadit člověkem, který chápe problematiku návaznosti, tak je problém vyřešen. Zástupce se stará o metodicko-organizační záležitosti chodu MŠ a ekonomické záležitost jsou věcí ředitele.
Rostislav Pytlík, ZŠ a MŠ Ostrava-Hrabůvka
Pro provozovatele je spojení ZŠ a MŠ určitě výhodné, pro ředitele tohoto společného zařízení určitě ne. Je poměrně těžké znát legislativu obou zařízení. Samozřejmě je nutný vedoucí MŠ, který musí být opravdu velmi nápomocný řediteli. Výhody: organizační záležitosti, spolupráce pedagogů, společné akce dětí. Nevýhody: hlavně pro vedení školy, účetní, řešení situací, předávání dokumentů na nesprávném místě aj.
Jaroslav Muška, ZŠ a MŠ Sedlec-Prčice
Z pohledu ředitelky vesnické školy vidím spojení ZŠ a MŠ jako vhodné, a to zejména při přechodu dítěte z mateřské školy do základní. V našem zařízení jsou oba druhy škol propojené, organizujeme společné akce, při kterých poznáváme děti i rodiče dětí z mateřské školy již před tím, než děti přijdou do školy. Mateřinka využívá učebny základní školy. Do mateřské školy dochází učitelka angličtiny a pracuje s dětmi v předškolním oddělení. Spolupráce se školou je v předškolním oddělení intenzivnější. Při zápisu do základní školy již děti paní učitelku znají a zčásti tak můžeme zamezit případnému ostychu.
Jana Mišková, ZŠ a MŠ Strupčice
Řídím malotřídní základní školu a dvě mateřské školy. Pokud jsou to nepříliš velké organizace, je sloučení možné. Stejně je ale neocenitelná pomoc zástupce ředitele pro MŠ, který zná provoz a potřeby školky lépe. Vede si svou agendu a na řediteli je především kontrola práce a dokumentace či zajištění provozních prostředků. Nevýhodou je časová náročnost, např. při dojezdu do elokovaných pracovišť, a větší záběr znalostí vyhlášek. Výhodou je seznámení se s provozem odlišných školských zařízení.
Jana Dybová, ZŠ a MŠ Smilovice
Spojení ZŠ a MŠ pod jedním vedením je výhodné pro zřizovatele, je také logické v případě, kdy obě školy působí ve stejné budově nebo areálu. V situaci naší školy, kdy mateřská škola je odloučeným pracovištěm, však po téměř patnáctileté zkušenosti žádné velké výhody tohoto modelu nezaznamenávám. Nepotvrdily se argumenty pro spojení -výhody těsné spolupráce pedagogů ZŠ a MŠ, vzájemná informovanost či výhody odběru zboží a služeb ve větším množství. S mateřskou školou jsme bez problémů spolupracovali i před spojením a nárůst množství odebíraného zboží není takový, aby se projevil ve výhodách ve vztahu k dodavatelům. Nevýhoda je rozhodně v menší operativnosti rozhodování. V případě MŠ jako odloučeného pracoviště je náročnější také kontrolní činnost ředitele.
Vlastimil Maštera, ZŠ a MŠ Vladislav