CVIČÍME A HRAJEME SI

Vlasta Karásková a kol.Ostrava, Montanex 2004, 90 s.Pohybové aktivity mají významnou roli v rozvoji osobnosti každého dítěte, nevyjímaje dítě se zdravotním postižením. S motorickými zvláštnostmi osob s postižením nás autoři seznamují v úvodu knihy. Před vlastním popisem cvičení,která jsou rozdělena do třech kapitol Cvičení bez náčiní, Didaktická cvičení pohybového charakteru a Cvičíme s náčiním, jsou uvedeny Metodické podněty. V první skupině námětů pro cvičení, jsou cvičení bez náčiní. Tyto hry jsouurčeny pro seznámení se, rozvoj sociální interakce, rozvoj jemné motoriky, rozvoj koordinace částí těla, zdokonalování kinestetického, hmatového, sluchového a zrakového analyzátoru. Obsažena jsou zde i cvičení uklidňujícíhocharakteru. Ve druhé kapitole jsou zařazena cvičení, která jsou zaměřena na poznávání vlastního těla, rozvoj orientace v prostoru, cvičení porovnávání a rozlišování, poznávání barev. Autoři zde také uvádějí náměty prologogymnastiku - tedy spojení pohybové aktivity s mluvním projevem dítěte, který je zaměřen na cvičení správné výslovnosti. Nebyly opomenuty ani mezipředmětové vztahy. Autoři uvádějí v této kapitole i cvičení, jejichž pomocí jemožné upevňovat vědomosti z matematiky, českého jazyka i jiných předmětů v rámci tělesné výchovy. Třetí okruh her obsahuje cvičení s tradičním i netradičním náčiním. Jako pomůcky jsou zde používány i všední předměty jako např.kolíčky, kelímky, noviny apod. Některá netradiční náčiní jako např. kometku, či rollbrett si také můžeme z dostupných materiálů společně s dětmi vyrobit; kniha obsahuje i jednoduché návody. Publikace obsahuje mnoho námětů procvičení, která jsou vhodná i pro děti s lehkým stupněm zdravotního postižení, takže mohou být pomocníkem a inspirací i pedagogům, kteří řeší problém zapojení dětí se zdravotním postižením v rámci školní i mimoškolní tělesnévýchovy.

Placená zóna

Mgr. Edita Beerová