Psychologická čítanka - Google efekt aneb O digitální amnézii

Stačí nám jen jedno kliknutí – a víme vše. Ale ruku na srdce… opravdu je to tak? V dnešní době není problém si takřka kdykoli a kdekoli najít cokoli o čemkoli. Mohou za to technologické vymoženosti v podobě chytrých telefonů, tabletů a počítačů. Pak už jen stačí najít místo, kde je přístup k internetu, a můžeme vesele hledat odpovědi na lecjaké otázky – od těch triviálních až po ty složité. To je na jednu stranu pohodlné a rychlé. Šetří nám to čas a leckdy nám to umožní i nepřetěžovat již tak zahlcenou hlavu. Může se to tedy jevit jako úspora kapacity mozku. Zároveň na tento jev lze nahlížet i tak, že jaksi „otupujeme“, méně přemýšlíme a naše smart telefony jsou tak možná postupně chytřejší, než jsme my sami.

Druhá strana mince tedy ukazuje, že platíme daň v podobě toho, že téměř hned zapomínáme plno informací a nejsme tak příliš nuceni svou paměť trénovat. Důvodem je především fakt, že jsme si dobře vědomi, že je zbytečné vynakládat nějaké úsilí a energii na ukládání informací – stačí si zapamatovat, kde je později můžeme dohledat. Odtud tedy plyne termín „digitální amnézie“ – rychle zahazujeme informace, které si můžeme najít na internetu pomocí různých vyhledávačů.

Tím nejznámějším, který funguje již přes dvacet let, je dozajista Google, podle kterého byl tento efekt také nazván. Veškeré informace jsou tedy díky němu dostupné i s časovým odstupem a odpadá nutnost si vše vrýt do paměti, když jsme schopni si hodně detailů doplnit online.

Tento fenomén je tedy úzce vázán na rozvoj moderních technologií, který se nezastavitelně a neustále zrychluje. Dnes je téměř nepředstavitelné strávit den bez přístupu ke všem elektronickým zařízením, která máme. Mezinárodní společnost Kaspersky Lab dělala průzkum, do kterého se zapojilo 6 000 účastníků z několika evropských zemí. Závěry studie potvrzují, že si většina lidí uchovává důležitá data spíše v mobilním telefonu než ve své vlastní hlavě.

Otázkou nadále zůstává, co s lidským druhem tento přístup – absolutní spoléhání na vyhledávače – do budoucna udělá. Sami řekněte – pamatujete si například číslo k vám do práce nebo datum narození tety či nejlepší kamarádky? A co telefon na partnera či partnerku? Nebo spíše spoléháte na upozornění z Facebooku a webové stránky vaší firmy?

Pavlína Doležalová