Nebát se emocí

Mindfulness pro zvládání hněvu pro teenagery je přehledná příručka, s jejíž pomocí může čtenář vědomě pozorovat své pocity a učit se orientovat v situacích, které v něm vyvolávají napětí.

Autoři Mark C. Purcell a Jason R. Murphy od svých náctiletých čtenářů, jimž je kniha přednostně určena, očekávají aktivní spolupráci, upřímnost, odvahu vystoupit z komfortní zóny a vůli změnit zaběhnuté modely chování. Mark Purcell je klinický psycholog, jenž dvacet let pracuje s mládeží a rodinami, působil na katedře psychologie na Univerzitě Johna F. Kennedyho v Kalifornii. Jason Murphy je psychoterapeut a učitel meditace, který dlouhodobě praktikuje vipassanu, kromě mládeže pracuje s vězni. Zaměřuje se na problematiku stresu, hněvu a závislosti. Sám v úvodu přiznává, že jako mladistvý měl se zvládáním hněvu problémy, kvůli kterým byl poslán k psychologovi, k němuž si postupně budoval důvěru. 


Hněv skrývaný, výbušný a chronický

Kniha je koncipovaná jako jednoduchá přehledná příručka, s jejíž pomocí čtenář vědomě pozoruje své pocity a učí se rozklíčovat situace, jež v něm vyvolávají vypjaté emoce, zejména hněv. První kapitoly se zaměřují na rozpoznání hněvu. Autoři rozlišují několik zlostných typů (stylů). Prostřednictvím otázek a odpovědí „ano–ne“ pomáhají čtenáři rozpoznat jeho zlostný typ, aby s ním mohl dále pracovat. Hněv je rozdělen na skrývaný, výbušný a chronický, každý z typů má své podtypy. Podtypy skrývaného hněvu jsou například hněv líbivý, záludný a sebeobviňující. Od rozpoznání vlastního zlostného stylu pokračuje cesta k identifikaci příčin, jež k propuknutí hněvu vedou. Zde autoři popisují jednotlivé kazuistiky, skrze něž své mladé čtenáře probouzejí k všímavosti, k pozorování vlastního těla a hlavně je nabádají, aby si důsledně zapisovali reakce, myšlenky, pocity a tělesné vjemy. Kdy mi buší srdce? V jaké situaci cítím horko ve tvářích? 


Soucit a sebepřijetí

Skrze rozpoznání příčin a pochopení reakcí těla vede cesta ven z bludného kruhu. Autoři popisují techniky mindfulness, díky nimž se nejen mladiství učí zklidnění, zvládnutí rozbouřených emocí a sebepřijetí, například pozorování dechu, ale i psaní deníku. V závěru knihy zdůrazňují důležitost soucitu k druhým i k sobě a přikládají návod k jednoduché řízené meditaci, jež pomáhá soucit rozvíjet. 

Knížka se dobře čte, je psaná velmi přístupným jazykem, jenž by neměl náctileté čtenáře odradit. Nabízí vhodné příklady, s nimiž se cílová skupina může snadno identifikovat. Přesto mě jako učitelku, která je s teenagery v denním kontaktu, napadá otázka: budou mít právě ti mladiství, již se zvládáním vzteku bojují nejvíce, chuť a trpělivost pustit se do četby a zapisovat si odpovědi? Nechtějí po nich autoři příliš? Pokud se mladí na tuto cestu rozhodnou vydat, naleznou užitečnou příručku, jež jim krok za krokem pomůže zorientovat se v bludišti vlastních emocí, rozpoznat obavy a strachy dospívání, naučit se přijímat sami sebe a hlavně lépe zvládat stresové situace. 


Barbora Veselá Ortová

Autorka vystudovala teatrologii na Filozofické fakultě UK v Praze. Učí na Základní škole waldorfské v Jinonicích.