Komunikace v mateřské škole

Nelze nekomunikovat. Tak zní první, všeobecně uznávané pravidlo komunikace zformulované rakouským psychologem Paulem Watzlawickem. Říká nám, že vždycky, když jsme s jedním či více lidmi, předáváme jim nějaké sdělení – i ve chvíli, kdy neříkáme vůbec nic nebo se tváříme, že tu vlastně ani nejsme. Jak tedy komunikovat, abychom z naší mateřské školy vytvářeli místo, kam se dospělí těší do práce a děti se tu cítí dobře?

Existuje řada teorií i doporučení, jak komunikovat v práci, v rodině a v dalších prostředích. Vycházejí z poznatků, že úspěšná, efektivní komunikace je úzce spojená s kvalitou mezilidských vztahů. V různých mixech, tu 12, tu 10 či 7 nejdůležitějších komunikačních zásad, nechybí otevřenost, aktivní naslouchání, pozornost věnovaná neverbální komunikaci, zpětná vazba… Mnohá doporučení přejímají prvky nenásilné komunikace amerického psychologa Marshalla Rosenberga. Její součástí je vzájemný respekt, vyjadřování vlastních emocí, snaha o pochopení potřeb druhého, schopnost empatické reakce i jasné formulování vlastní potřeby, sdělení, co od druhého aktuálně, ne někdy v budoucnu, potřebuji.

Placená zóna

-red-