Vůně přináší jistotu

Budete-li používat parfém, budete se cítit a na druhé lidi působit sebevědoměji a jistěji. Ne, to není reklamní slogan - to je závěr, který vyplynul z nové studie japonských vědců publikované v časopise International Journal ofPsychology. V rámci výzkumu absolvovalo 31 žen deseti až patnáctiminutový rozhovor, během něhož byly filmovány. V polovině rozhovoru byla vždy udělána krátká přestávka. Během ní byl polovině z žen stříknut na zápěstí parfém.Po skončení této části studie bylo 18 studentů požádáno, aby porovnali chování žen na videozáznamech před přestávkou a po přestávce. Jednalo se o detailní popis neverbálního chování, očního kontaktu apod. Studentisamozřejmě neměli informace o tom, které z žen měly na zápěstí parfém a které nikoliv. Autoři se rovněž snažili eliminovat další faktory ovlivňující rozdíly v chování. Proto byly obě skupiny žen stejně oblečeny, byly téžsrovnatelné z hlediska osobnostních vlastností.Výsledky pozorování ukázaly rozdíly mezi chováním žen po přestávce. U žen s parfémem na zápěstí bylo popisováno méně pohybů signalizujících nervozitu. Méně často si například na židli poposedávaly, méně často se dotýkalyrukou ve vlasech a na obličeji. U žen s parfémem byla pozorována větší sebejistota po přestávce ve srovnání s první částí rozhovoru. Závěry pozorování byly potvrzeny i účastnicemi výzkumu - ženy, jimž byl aplikován parfém, secítily po přestávce uvolněnější a dominantnější.Výsledky studie pravděpodobně souvisejí s tím, že čichová oblast mozku je velmi úzce propojena se strukturami odpovědnými za naše emoční prožívání. Proto lidé vnímající vůni parfému mohou zažívat relativně silné emočníreakce. Důsledkem může být, že nosíme-li parfém, vede to často nejen ke změně našeho emocionálního prožívání, ale také k následným pozitivním změnám v chování.

Placená zóna

-red-