Správné stravovací návyky a dnešní děti

Do mateřské školy vstupuje dítě kolem třetího roku věku, a i když je v současné době populární výrok Roberta Fulghuma „Všechno, co potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole“, tak tříleté dítě rozhodně není „tabula rasa“, na kterou bychom psali až my pedagogové. Ba právě naopak. Každé dítě je individuální osobnost, která je vychovávána k sebevědomí a do mateřské školy se přichází naučit sociálnímu cítění, komunikaci s vrstevníky i dospělými. Takže i stravovací návyky si dítě přináší ze své rodiny. V mateřské škole se pak dále rozšiřují a upevňují. Například v projektu „Pyramidáček“ sestavili odborníci na výživu jako názornou pomůcku potravinovou pyramidu. Ta se skládá ze šesti potravinových skupin, které jsou rozděleny do čtyř pater. Ke každé je napsán doporučený počet porcí, které by měl člověk sníst za den. Edukační materiál pro učitelky MŠ s pomůckami a návody pro vedení hodin s tematikou zdravého životního stylu vytvořily autorky Mgr. Alexandra Košťálová a Mgr. Jitka Gajdošová. V projektu jsou dětem pohádkovou formou představovány jednotlivé stupně pyramidy, nejdříve obilniny, ovoce a zelenina, mléko a mléčné výrobky, maso a nakonec i sladkosti! Inspiraci pro zdravou kuchyni hledáme navzájem v kulinářském kroužku, který na naší škole již třetím rokem úspěšně vede paní učitelka Dostálová. Každou středu si pro děti připraví zajímavý recept, např. Starostenskou veku, Svačinového motýla nebo Čertíkovu pomazánku. Děti si hotový výrobek odnesou domů, chtějí se pochlubit a dát ochutnat rodičům. Vytištěný recept pak samy ilustrují a na konci školního roku všechny recepty svážeme do dětské kuchařky, která je navíc doplněna o fotografie dětí při vaření. Děti mají za úkol vyžádat si od maminky recept na pokrm, který jim doma nejvíce chutná, a ten pak vyzkouší ve škole, a maminky naopak získají zajímavé tipy na zdravá jídla od svých dětí. I vzájemná inspirace mezi jednotlivými školkami je přínosem. V rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků jsem v loňském roce absolvovala letní školu předškolní výchovy a tam jsem viděla videozáznam z mateřské školy, kde dětem připravovali ovocné a zeleninové mísy. Dítě si mohlo během dne libovolně vybírat kousky ovoce nebo zeleniny podle své chuti. Když jsme tento systém zavedli i u nás, rázem bylo vyřešeno naplňování spotřebního koše těchto druhů potravin a před školkou se přestaly nacházet poházené kusy pomerančů.

Placená zóna

Mgr. Pavla Petrů-Kicková