Online archiv

Vydání: 6/2021

„Pomáhám kreativním dětem, kterým nejde matematika.“

6/2021
Dají se z hlavy násobit a dělit trojciferná čísla? Kalman Horvát, tvůrce matemagiky, to nejen umí, ale taky to naučí vaše děti. V čem spočívá kouzlo spojení matematiky a „magie“? A je Kalman Horvát schopen pomoci kreativním dětem, aby se navzdory tomu, že s matematikou dosud bojovaly, dostaly třeba na gymnázium?

Jak jsme rotovali

Ervín Bedrníček, 6/2021
Představuji si kolegyni, nejlépe chemikářku, která před dvěma lety při nácviku chemického pokusu upadla do kómatu. Jelikož se zrovna kvůli pandemii zavíraly školy, odtáhl ji školník do kabinetu – a zapomněl na ni. Až teprve v těchto dnech rotační výuky, když jsem ve škole hledal volný kout, odkud bych mohl vysílat on-line pro žáky, kteří do školy zrovna nechodí, jsem na ni narazil.

Pohádky platí!

6/2021
Titulek rozhovoru je sice z dílny Itala Calvina, ale ta, která ho cituje – spisovatelka Magdalena Wagnerová (1960), dcera fotografa Josefa Proška a překladatelky Ireny Wenigové –, má těch knižních pohádek na svém kontě zhruba tři desítky. Ta nejnovější se jmenuje Salát má pochyby a na svých křídlech ji právě přinesl Albatros.

Cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum!

Jan Nejedlý, 6/2021
Je to trochu zvláštní představa, jak dítě před panelákem u klepadla studuje kartičku s návodem na to, jak hrát na babu nebo jak se v zimě koulovat. Ale i tyto kratochvíle obsahuje krabice plná her nazvaná Pojďme si hrát ven, kterou nabízí Euromedia Group.

S Walliamsem na horské dráze

6/2021
David Walliams – znáte, neznáte? Mluví se o něm už nějaký čas jako o novém Roaldu Dahlovi. Narodil se před padesáti lety v anglickém Wimbledonu, kde mají ten nejlépe zastřižený trávník na světě, a než začal s literaturou, byl zadobře s filmem. Takže celebrita, fenomén, hvězda první velikosti.

Jak zatočit se zlozvyky

Kateřina Cajthamlová, 6/2021
Staré čínské taoistické učení říká: „Zasej čin – sklidíš zvyk, zasej zvyk – sklidíš povahu a zasej povahu – sklidíš osud.“ České přísloví zase varuje, že zvyk je železná košile. A upozorňuje, že každý je svého štěstí strůjce.

Toxičtí rodiče

Lucie Zormanová, 6/2021
Každý rodič tu a tam selže. To však ještě neznamená, že je špatným rodičem. U některých se však objevují negativní vzorce chování trvalého charakteru. Právě tito rodiče by mohli v životě svých dětí napáchat nemalé škody.

Máme rádi věci

Jiří Karban, 6/2021
Jako rodiče většinou dbáme na to, aby se naše děti dobře chovaly k lidem, ke zvířatům, k přírodě jako celku. Mnohdy však podceňujeme vztah nedospělých jedinců k věcem, které je obklopují.

Bezva táta Milan

Pavla Koucká, 6/2021
Už léta vytvářím koncept uvolněného rodičovství, a tak mě nabídka napsat zamyšlení nad knihou Milana Studničky zákonitě oslovila. Jaký pohled má na danou problematiku kolega – muž a otec?

Nemám hlavu na matiku!

Lucie Zormanová, 6/2021
Proč mají i chytré děti problémy s matematikou? Proč je tento předmět pro některé žáky natolik těžký, že před písemkou pociťují strach a počítají spíše s neúspěchem? Možná jsou příčinou slabé matematické dovednosti a možná je příčina ještě úplně jinde.

Škola šitá na míru

Tereza Řezníčková, 6/2021
Odhalení silných stránek, úkoly na míru, zpětná vazba, studijní autonomie, rozvoj klíčových kompetencí, zjednodušení práce pedagogů, vzájemné sdílení materiálů mezi učiteli – to přináší nová aplikace, jejímž hlavním cílem je personalizace vyučovacího procesu.

Technologie ve službách školy

Tereza Řezníčková, 6/2021
Na školu se dá dívat jako na rozjetý vlak. Pokud žák nezvládl část učiva, je ohodnocen nedostatečně a posouvá se na další téma. Zároveň se rychlost výuky přizpůsobuje rychlosti průměrného žáka. Pomalejší žáci učivo nestíhají a ti rychlejší se v hodinách nudí. Při všem, co učitelé musí zvládnout, je téměř nemožné vyžadovat individuální přístup pro každého žáka. Na pomoc nám však přicházejí nové technologie.