Online archiv

Vydání: 6/2011

Šimonovy pracovní listy 16

6/2011

Faraonova šperkovnice

6/2011

Červený balónek a jiné příběhy

6/2011

Primary Curriculum Box

Jana Pokorná, 6/2011
Kay Bentley Cambridge, Cambridge University Press 2009

Nová cesta k léčbě šikany

Mgr. Marie Těthalová, 6/2011
Michal Kolář Praha, Portál 2011

NÁVRAT DO PRÁCE PO RODIČOVSKÉ DOVOLENÉ

6/2011
V květnu 2012 mám nastoupit zpět do zaměstnání jako učitelka MŠ, kde jsem před nástupem na rodičovskou dovolenou pracovala. Ředitelka školy mi dnes ohlásila, že pro mě nemá místo, chce se mnou rozvázat pracovní poměr, nebo nabídla jiné řešení, že mohu nastoupit až v září 2012, kdy pro mě bude mít již pracovní zařazení. Jak se bude kvalifi kovat moje tříměsíční pauza? Jsem hodně zklamaná, nikdy jsem se s tímto nesetkala, práce s dětmi mě nesmírně baví. Prosím dokázali byste mi poradit? Pokud pro vás ředitelka „nemá pracovní místo“, může vám dát výpověď pro nadbytečnost. V takovém případě máte nárok na odstupné. Ona „tříměsíční pauza“ je pravděpodobně způsobena tím, že ředitelka uzavřela pracovní smlouvu o „zástupu za rodičovskou dovolenou“ na dobu určenou datem, nikoli jako „po dobu rodičovské dovolené“, a nyní nemůže se zastupující/m rozvázat pracovní poměr. To je však její pochybení, vy na své místo máte nárok.

DÍTĚ-CIZINEC V MŠ

6/2011
Jak správně postupovat při přijetí nebo nepřijetí dítěte cizinců, které nemá uzavřené zdravotní pojištění? Neuzavřené zdravotní pojištění není důvodem pro nepřijetí dítěte. Je možné na ministerstvu zdravotnictví ověřit, zda u nezaopatřeného dítěte-cizince není plátcem pojistného stát (tam se posuzuje, o jaký druh pobytu cizinců jde; pokud by za dítě stát pojistné platil, není důvod jej u některé pojišťovny nepřihlásit). V případě, že by dítě nebylo pojištěné, mohla by mít MŠ problémy např. v případě, pokud by nešlo vyloženě o akutní případ, nepodařilo by se sehnat rodiče nebo rodiče by nesouhlasili s odvedením dítěte k lékaři, a ředitelka MŠ by přesto lékařské ošetření považovala za nezbytné, mohlo by zdravotnické zařízení poskytnutí péče odmítnout. Dlužné částky za ošetření musí být vymáhány pouze na zákonných zástupcích dítěte. MŠ není v tomto případě žádným ručitelem. Učitelům, kteří hledají cesty, jak optimálně zapojit do skupiny dítě-cizince, pomůže mimo jiné zajímavý projekt organizace Meta, o. s., jejíž web www.inkluzivniskola.cz nabízí inspiraci i metodickou podporu.

PLÁNOVÁNÍ V MŠ

6/2011

Život ve vlnách

Monika Kovalská, 6/2011
Měsíc červen se červená nejen jahodami a třešněmi, ale červenožlutými paprsky slunce, které se opírají do naší zeměkoule. Léto bylo na spadnutí a počasí nádherné. Což takhle spojit příjemné s užitečným, napadlo paní učitelky. Osmého června se totiž připomíná Světový den moří a oceánů, a my jsme si chtěli připomenout důležitost vody na naší planetě. Děti již vědí a pokusy to ověřily, že vodu máme nejen sladkou, ale i slanou. A že jsou důležité obě. Moře a oceány tvoří zhruba dvě třetiny povrchu naší planety a skoro každé dítě již s rodiči u moře bylo, takže ví, jak rozsáhlá plocha vodní hladiny to je. My jsme další poznatky s dětmi sbírali celý týden, během něhož jsme se tomuto tématu věnovali. Prozkoumávali jsme dno moří a oceánů, život uvnitř hlubokých i mělčích vod, prohlíželi jsme encyklopedie, hledali jsme fotky mořských živočichů na internetu a také obrázky k havárii ropné plošiny v Mexickém zálivu, zkoušeli jsme znečistit vodu různými oleji, benzinem a naftou, aby děti názorně viděly důsledky takovéto havárie. Nad obrázky zvířat a ptáků uvězněných v ropném mazutu se dětem v obličejích zračila obrovská lítost. Abychom zjistili, jaký život je ve vodách jihoamerických pralesů, vypravili jsme se do obřího akvária v Hradci Králové. A pak jsme vyhlásili Plážový den, protože k mořím a oceánům neodmyslitelně patří lodě a námořníci. Děti se na zahradě školky nalodily na obrovskou loď sestavenou z laviček a za zpěvu písně Už vyplouvá loď John B. vypluly na moře. Poté dopluly na ostrov zábavy, kde na ně čekaly mořské úkoly: zápas s (nafukovacím) krokodýlem, slalom s ploutvemi a šnorchlem, hod kruhu tonoucímu, vynášení vody z paluby a další. Po jejich zvládnutí všechny námořníky čekal křest vodou, který se setkal s největším ohlasem. Na závěr si všichni námořníci dali zmrzlinu. Po celý týden byla v mateřské škole pro rodiče i děti připravena informační nástěnka o všech oceánech a zajímavosti z mořských hlubin. Celý projekt v rozsahu jednoho týdne jsme si všichni užili a těšíme se již na další oslavy významných přírodních svátků.

Po stopách starých řemesel

6/2011
V naší mateřské škole jsme se v rámci společného integrovaného bloku přenesli v čase o pár století zpátky do dob, kdy řemeslník byl „někdo“. Snažili jsme se dětem přiblížit rčení „řemeslo má zlaté dno“. A tak se prostředí tříd proměnilo v řemeslné dílny, šikovné paní učitelky v hrnčíře, písaře, pekaře, košíkáře…, a děti tak měly jedinečnou příležitost seznámit se s hodnotou lidské práce a zručnosti. Školku provoněly čerstvě upečené rohlíky a perníčky, pobavili jsme se výrobou dřevěných loutek, zkusili jsme psát inkoustem a brkem, „podojit krávu“ a mnoho dalších zajímavých činností. Díky výborné spolupráci s rodiči jsme na konci čtrnáctidenního bloku uspořádali výstavu starých předmětů denní potřeby a pídili se po způsobu jejich použití. Slavnostním zakončením řemeslných ukázek byl všemi očekávaný jarmark, na kterém malí řemeslníci v dobových kostýmech předvedli výsledky své práce a zároveň si mohli své originální výtvory „vykoupit“ zpět za vlastnoručně ražené hliněné mince. Do celoškolkového jarmarečního shonu se neváhali zapojit ani provozní zaměstnanci, takže o zábavu a dobrou náladu bylo postaráno, zvláště když jarmark přišel navštívit i sám pan král! Už se moc těšíme na příští rok, kdy ve školce barvíř rozvěsí své ručně barvené šátky, tkadlena utká bílé plátno, sedlák vymlátí obilí a písař vše pečlivě zaznamená a zapečetí voskem.

Kočičí družina by

Jitka Urbanová, 6/2011
Tak

Tábor školních družin

6/2011
Děti ze školních družin škol ve Kvasicích, Hulíně, Holešově a Otrokovicích v loňském srpnu společně prožily krásné dny na táboře v Podhradní Lhotě. Chlapci a děvčata během šestidenního pobytu vytvořili díky bohatému, pestrému a výborně organizovanému táborovému programu sehraný kolektiv. Ve výtvarných oddílech si děti vyzkoušely různé výtvarné techniky včetně malby obrázku na dřevo, oddíly „Všehochuť“ zase získávaly a upevňovaly vědomosti pomocí her ve všech odvětvích. Díky zkušenému a osvědčenému Igorovi, který měl na starosti táborový program, se mohlo každé dítě věnovat činnosti, která mu byla blízká, byla pro něj přitažlivá a bavila ho. V náplni celého týdne nechyběli psovodi z Dobrotic s ukázkou výcviku psů (děkujeme metodikovi Radimu Greplovi), celodenní výlet do jeskyní v Teplicích, táboráky, karneval a vskutku podařená stezka odvahy se „světluškami“, jak nazvaly děti svítící balonky a náramky, které každý odvážný a statečný účastník obdržel v cíli. O tom, že v letním táboře Školní družiny Holešov, Kvasice a Hulín pro 82 dětí zářil jen dětský úsměv, svědčí i to, že sedm nejmenších předškoláčků opouštělo táborový příbytek bez slziček se slovy „pojedeme zas“.