Co by mělo zvládat dítě od 5-6 let - 1. část
4/2013Období 5.-6. roku života dítěte je obdobím přípravy na práci ve škole. Příprava je nezbytná k dosažení úrovně, kterou vyžaduje základní škola. V této době se u dětí mohutně rozvíjí poznávací procesy, tj. vnímání, představy, pozornost, obrazotvornost, myšlení a paměť. Rozvíjejí se jednoduché myšlenkové procesy - porovnávání, třídění, určování vztahů a souvislostí mezi předměty. V jazykové výchově se rozvíjejí slovní zásoba. Dítě by již mělo správně vyslovovat většinu hlásek, ale u některých dětí přetrvává nesprávná výslovnost. Většinou děti nezvládají správnou výslovnost c, s, z, č, š, ž, r, ř. Rodiče by měli zajistit pro tyto děti pravidelnou logopedickou péči a doma denně procvičovat správnou výslovnost hlásek. Důležité je, aby většina dětí před vstupem do základní školy správně vyslovovala všechny hlásky. Při komunikaci děti používají okolo 3000 slov, koncem předškolního období má být dítě schopné souvisle, správně a srozumitelně se vyjadřovat a dorozumívat se s dětmi i s dospělými. Dítě by mělo znát básničky a písničky a nebát se je přednést na veřejnosti. Důležité je, aby dítě dokázalo rozkládat slova na slabiky a hlásky, určit první a poslední slabiku a hlásku. V tomto věku dochází též k rozvoji základních matematických představ, dítě by mělo umět spontánně počítat v číselné řadě minimálně do šesti, určovat, co je více, méně, stejně. Umět přiřadit číslo ke správnému počtu. Samozřejmostí je, že dítě zná své jméno, příjmení, věk, adresu bydliště a mateřské školy. Dokáže vyjmenovat nejbližší členy své rodiny, ví, kde pracují rodiče, zná jména a příjmení svých kamarádů a dětí ve třídě mateřské školy a svých učitelek. Důležité je, aby dítě znalo cestu z domova do mateřské školy a zpět, do obchodu, k lékaři, umělo se orientovat v místě svého bydliště. Samostatně a tvořivě využívá různé hračky, konstruktivní hry a stavebnice, je schopno vytvářet složitější útvary podle předlohy i podle vlastní fantazie. Bezpečně dítě dokáže poznat a pojmenovat barvy a postupně rozlišovat jejich odstíny, umí rozeznat a pojmenovat kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník. Postupně dítě zvládá vyjmenovat názvy dnů v týdnu. Umí poznat, pojmenovat a rozlišit několik domácích, hospodářských a lesních zvířat a jejich mláďata. Zvládá pojmenovat části lidského těla a na svém těle ukázat různé detaily (stehno, koleno, lýtko, chodidlo, prsty), vyjmenovat nejméně pět částí hlavy, pojmenovat prsty na ruce. Dítě by mělo postupně rozlišovat pravou a levou stranu vzhledem k vlastní osobě i vzhledem k jinému objektu. Dále by dítě mělo správně řadit předměty podle velikostí, délky, šířky, výšky. Projekt Zdravý životní styl nabízí rodičům předškolních dětí zdarma odborné přednášky a rady přímo v mateřských školách. Dále nabízí rodičům písemné odpovědi na konkrétní problémy při výchově předškolních dětí. Své dotazy posílejte na: www.zdravyzivotnistyl-zatec.cz. Projekt realizuje Občanské sdružení Vzdělávací centrum Podkrušnohoří Žatec.