Online archiv

Vydání: 8/2019

Morytát o nešťastném češtinářovi

Ervín Bedrníček, 8/2019
Češtinář Mojmír Bureš byl hrdý na svůj předmět, který právě s červenou propiskou v ruce hájil před mladistvými przniteli. Sešity žáků opravoval v kuchyni, kde jeho manželka Regina připravovala večeři.

Školství je jako karavana

Jan Nejedlý, 8/2019
Naďa Horáková žije na Slovácku. Bydlí v Mutěnicích u Hodonína a učí na základní škole v Dubňanech. Kromě učení píše historické romány a detektivky a je spoluautorkou scénářů televizního seriálu Policie Modrava. Knih vydala už na dvě desítky, naposledy svazek fejetonů ze školního prostředí nazvaný Tajnosti sborovny.

Co jste (ne)potřebovali vědět o sexu

Jan Nejedlý, 8/2019
Na trhu najdete nespočet příruček poučující mládež o „nejdůležitějších věcech člověka“, jak říkával Josef Škvorecký. Nově k nim přibyla publikace Respekt s podtitulem Všechno, co kluci potřebují vědět o sexu a lásce.

Tygři a draci na školních chodbách

Jan Nejedlý, 8/2019
Učitelka a spisovatelka Naďa Horáková, s níž v přítomném čísle přinášíme rozhovor, stvořila v knize Tajnosti sborovny typologii žáků podle toho, kterak se chovají o přestávkách.

Princ Gayaya

Jan Nejedlý, 8/2019
Tak se jmenuje kniha moderních pohádek z pera Bohuslava Vaňka-Úvalského, v níž se prozaik vyrovnává s politickou korektností, jejíž chapadla zasáhla i příběhy pro děti. „Proč mají naše potomky vychovávat mluvící jeleni a bludičky z močálů? Jak může spárkatá zvěř a svítící plyny formovat zdravé, demokraticky smýšlející nesexistické potomky? Proč naše paní Božena Němcová nepsala pro gaye, lesbičky, feministky, transvestity, metrosexuály, genderová hnutí a pražské taxikáře? Kde jsou příčiny její xenofobie?“ táže se humorista Vaněk.

Zvěžosešup do školy

8/2019
Sedm a půl tisíce lidí se sjelo do parku zámku Kačina u Kutné Hory na sedmý ročník festivalu Kefír. Mezi největší hity patřila britská klouzačka Helter Skelter, která dorazila do Česka vůbec poprvé a jejíž název organizátoři do češtiny přeložili jako zvěžosešup.

Literatura v kostce

Petr Kukal, 8/2019
Osvědčená sendvičová metoda psaní recenzí radí začít pozitivy, pak zmínit případná negativa a pozitivy zase skončit. Recenzentovi dává takový postup možnost vyslovit i své pochybnosti a rozpaky a současně se vyhnout riziku, že bude působit jako zahořklý, povýšený snob. Já tak ovšem klidně působit budu; jediný sendvič, který z recenze na Literaturu v kostce – učebnici plus čtyři čítanky mohu uplácat, je spíš rýžovým závitkem: Pozitivní vrstva je tak tenká, že je přes ni vidět.

Šikana je jako saň

Daniela Kramulová, 8/2019
„Novotný z 6. B? A nespletli jste se? Zrovna s ním ve svých hodinách žádné problémy nemám.“ Tak může vypadat jedna z typických reakcí nepoučeného pedagoga při poradě na téma šikana.

Odkdy začít s angličtinou?

8/2019
Vyučuji angličtinu na mezinárodní škole, kde děti často začínají s nulovou znalostí anglického jazyka. Rodiče se mě ve škole často ptají, odkdy je nejvhodnější s angličtinou začít a jakou formou děti jazyk nejlépe naučit.

Čtenářské zrcadlo

8/2019
Češi patří v Evropě k nadprůměrně čtoucím národům. Potvrzují to četné průzkumy čtenářských návyků, z nichž vyplývají i výzvy pro rodiče a vychovatele především dospívající mládeže. Pojďme se na ně podívat.

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA NA NAŠÍ ŠKOLE

Radek Aubrecht, 8/2019
Mediální gramotnost Čechů je velmi nízká, jak zjistily nedávné průzkumy. Respondenti měli problém s analýzou obsahu mediálního sdělení a prokázali nízkou znalost legislativy i vlastnické struktury médií.

Naučte se třídit informační odpad!

Jiří Karban, 8/2019
Člověk zavalený písmeny, fotografiemi, zvuky a pohyblivými obrázky. Člověk neschopný rozlišit, co ještě potřebuje uchovat a co zlikvidovat. Člověk dezorientovaný, bezmocný vůči mediálnímu plevelu, do něhož se dobrovolně zamotal. I taková představa může souviset s blízkou budoucností.