Nejsem podjatý. Souhlasím s první částí příspěvku Zbyňka Vybírala v anketě v březnové Psychologii dnes. Neznám psychologa Karla Humhala. Nevzpomínám si na žádné z jeho televizních vystoupení. Sám jsem si již před časem řekl NE anabídky na televizní"minutky"od té doby odmítám. Nemám nic proti konfrontační kritice. Naopak, může být solí médií. Musí ale dát šanci i druhé straně. Obviní-li významný kolega Karla Humhala v druhé části svéhodiskuzního příspěvku z toho, že spoluvytváří obraz psychologa jako brouka Pytlíka a žvaniče, mělo být uvedeno, přesně kdy a jak tak Humhal činil. Čtenář si pak učiní závěr sám. Možná bude za Pytlíka považovat kritika, možnákritizovaného. Lze samozřejmě i jinak, rafinovaněji. Příklad z historie:"Rozdrtíme argumentaci štváčů, co poplivali vše, co nám drahé, jakýmsi pamfletem, tzv. chartou,"prohlašovali mocní a nevadilo jim, že chartuvětšina neznala. Každé srovnání pokulhává. Ale Karel Humhal není až takovou hvězdou obrazovek, aby ho znal a dokázal jeho projev identifikovat ne-li každý, tak mnozí. Tím spíše by měla být dána možnost posoudit konkrétní,přesně specifikovaný, doložený a citovaný příklad jeho provinění. Pokud člověk, jenž sám o sobě v časopise prohlašuje, že"se zabývá různými otázkami lidské komunikace,"zaškatulkuje kolegu jako někoho, kdo"mluví v klišé a o ničem", mám dvě možnosti. První - přijmout pana doc. Zbyňka Vybírala za"Rodiče", jehož hodnocení mají bez možnosti ověření platnost zákona. Nebo - s vědomím, že takto probíhá vpsychologickém médiu diskuze o etické hranici vystupování psychologů v médiích - citovat Ilfa a Petrova:"Pohovka byla tak brčálově zelená, že na první pohled bylo zřejmé, že možné je všechno". Sloupek s anketou byl vPsychologii dnes č. 3 spíše do modra, ale jinak... V prvním případě bych se se svými problémy svěřil psychologu Humhalovi asi tak rád, jako bych se nechal operovat od MUDr. Cvacha blahé televizní paměti. Opravdu si na rozdíl odDietlova prototypu karieristy a všeho schopného blba zaslouží živý člověk takové stigma? P.S.: Titulek mé glosy byl zvolen úmyslně v naději, že bude atraktivnější, než původně zvažované"Ve jménu kázání vody nepijmevíno". Snad ta snaha po atraktivitě není neetická.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.