Mám mnoholeté zkušenosti z práce jak v hetoregenní, tak i v homogenní třídě. Smíšené třídy v MŠ mají dle mého názoru více výhod, záleží však na konkrétních podmínkách školy. Asi jedinou nevýhodu vidím v tom, že učitelky vesmíšené třídě mají obtížnější práci v oblasti vzdělávací - třídní program, příprava na práci a vlastní práce s dětmi. Toto ale není nevýhoda, kterou by negativně pociťovaly děti, což je podstatné. Navíc i tuto"nevýhodu"lze zpochybnit, neboť i u stejné věkové skupiny dětí musí učitelka uplatňovat individuální přístup a respektovat rozdíly mezi dětmi a jejich zvláštnosti. V homogenní třídě vše trvá déle - jídlo, oblékání,osobní hygiena. Než se například v zimním období oblékne dvacet tříletých dětí, je dětem horko a doba oblékání je na úkor pobytu dětí venku. Toto je nevýhoda, která je evidentně na škodu dětem. V heterogenní třídě se stává, žese starší děti doslova"derou"o to, kdo se bude starat například o nově příchozí dítě. Co se týče vypěstování návyku v klidu jíst, stačí k sobě posadit několik mladších dětí, navíc někdy je čtyřleté dítě v jídle ijiných oblastech rychlejší než šestileté. Jsou činnosti, kterých se mladší děti neúčastní, mnohdy něco jen pasivně vnímají - ale i to je pro děti velmi užitečné. V naší mateřské škole máme heterogenní třídy již několik let arozhodně se u nás děti jen nehlídají! Zodpovědně mohu říci, že dáváme i předškolním a odkladovým dětem to"nejkvalitnější". Záleží na umu učitelky, spolupráci obou učitelek ve třídě a způsobu organizace práce v celémateřské škole. Máme zkušenosti s dětmi integrovanými, se zcela specifickými potřebami. Tyto děti, podobně jako předškoláci a odkladové děti, mají pochopitelně ještě jiné potřeby než mladší děti.

Placená zóna

Ivana Hrubá, MŠ Korálek, Liberec