Maryann F. KohlováPraha, Portál 2004, 120 s.Publikace Výtvarné činnosti pro malé děti nabízí inspiraci pro výtvarnou činnost dětí ve věku od jednoho do tří let. Děti objevují v jednotlivých lekcích, které jsou členěny do šesti hlavních kapitol, okolní svět prostřednictvímrůzných výtvarných činností, podkladů, materiálů, nástrojů. Za důležitý faktor považuje autorka tvoření, ne jeho výsledek. V každé výtvarné lekci je uveden seznam potřebných věcí, příprava a postup tvorby. Některé z lekcíobsahují v závěru i krátké povídání, v nichž autorka popisuje příběhy dětí, které při tvorbě měly zajímavé prožitky. V kapitole První malování děti malují barvami a prstem nebo štětkami na chodník, učí se míchat barvy,vyzkoušejí si malbu ptačím perem, houbičkou na nádobí nebo drátěnkou. Kapitola obsahuje i zajímavé recepty na výrobu barev - na vajíčkovou barvu, barvu z mouky nebo z pleťového krému. V kapitole Modelovací hmoty se děti seznámís těstem nebo hlínou, kterou mačkají, trhají z ní kousky, modelují apod. Hrají si i s alobalem nebo vytvářejí korálky. Můžeme si vyrobit gumové, skákací nebo chlebové těsto. Třetí kapitola se jmenuje Vytváření stop. Dětipoužijí různé nástroje a jimi zanechávají stopy na zvoleném podkladu. Kreslí prstem a lžičkou do písku, fixy na mokrý nebo voskový papír, zkoušejí první frotáže. Kapitola obsahuje i seznam vhodných a dostupných nástrojů,materiálů a míst na čmárání. Ve čtvrté kapitole Lepení lepidly si děti vyzkoušejí práci s různými lepidly a lepicími páskami, učí se používat nůžky, trhají papíry, tvoří koláže například z přírodnin, vaty, peří nebo samolepek.Objevíme zde i seznam materiálů a předmětů vhodných na koláž, případně na asambláž. V páté kapitole Otisky a tisk - výtvarná hra s překvapením, se děti seznamují s technikou otisku. Na rozmanité podklady otiskují prsty,chodidla, vybrané předměty. I tato kapitola obsahuje seznam předmětů a materiálů vhodných k tisknutí. V šesté kapitole Praktické pomůcky pro výtvarné tvoření si děti vyrobí malý malířský stojan, album na výtvarné práce nebojiné pomůcky - například stojan na fixy. Je vhodné podporovat děti v jejich tvořivých činnostech již od útlého věku. Při výtvarné tvorbě rozvíjejí svou fantazii, kreativitu, poznávají rozmanité výtvarné materiály, učí setechnickým výtvarným dovednostem - trhání, mačkání, stříhání, lepení. Knihu uvítají rodiče, pedagogové i vychovatelé, kteří pracují s nejmenšími dětmi.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.