VÝTVARNÉ ČINNOSTI PRO MALÉ DĚTI

Maryann F. KohlováPraha, Portál 2004, 120 s.Publikace Výtvarné činnosti pro malé děti nabízí inspiraci pro výtvarnou činnost dětí ve věku od jednoho do tří let. Děti objevují v jednotlivých lekcích, které jsou členěny do šesti hlavních kapitol, okolní svět prostřednictvímrůzných výtvarných činností, podkladů, materiálů, nástrojů. Za důležitý faktor považuje autorka tvoření, ne jeho výsledek. V každé výtvarné lekci je uveden seznam potřebných věcí, příprava a postup tvorby. Některé z lekcíobsahují v závěru i krátké povídání, v nichž autorka popisuje příběhy dětí, které při tvorbě měly zajímavé prožitky. V kapitole První malování děti malují barvami a prstem nebo štětkami na chodník, učí se míchat barvy,vyzkoušejí si malbu ptačím perem, houbičkou na nádobí nebo drátěnkou. Kapitola obsahuje i zajímavé recepty na výrobu barev - na vajíčkovou barvu, barvu z mouky nebo z pleťového krému. V kapitole Modelovací hmoty se děti seznámís těstem nebo hlínou, kterou mačkají, trhají z ní kousky, modelují apod. Hrají si i s alobalem nebo vytvářejí korálky. Můžeme si vyrobit gumové, skákací nebo chlebové těsto. Třetí kapitola se jmenuje Vytváření stop. Dětipoužijí různé nástroje a jimi zanechávají stopy na zvoleném podkladu. Kreslí prstem a lžičkou do písku, fixy na mokrý nebo voskový papír, zkoušejí první frotáže. Kapitola obsahuje i seznam vhodných a dostupných nástrojů,materiálů a míst na čmárání. Ve čtvrté kapitole Lepení lepidly si děti vyzkoušejí práci s různými lepidly a lepicími páskami, učí se používat nůžky, trhají papíry, tvoří koláže například z přírodnin, vaty, peří nebo samolepek.Objevíme zde i seznam materiálů a předmětů vhodných na koláž, případně na asambláž. V páté kapitole Otisky a tisk - výtvarná hra s překvapením, se děti seznamují s technikou otisku. Na rozmanité podklady otiskují prsty,chodidla, vybrané předměty. I tato kapitola obsahuje seznam předmětů a materiálů vhodných k tisknutí. V šesté kapitole Praktické pomůcky pro výtvarné tvoření si děti vyrobí malý malířský stojan, album na výtvarné práce nebojiné pomůcky - například stojan na fixy. Je vhodné podporovat děti v jejich tvořivých činnostech již od útlého věku. Při výtvarné tvorbě rozvíjejí svou fantazii, kreativitu, poznávají rozmanité výtvarné materiály, učí setechnickým výtvarným dovednostem - trhání, mačkání, stříhání, lepení. Knihu uvítají rodiče, pedagogové i vychovatelé, kteří pracují s nejmenšími dětmi.

Placená zóna

Mgr. Petra Vondrová, Ph.D.