Zuzana HutňanováPraha, Mladá fronta 2003, 80 s.Výtvarné a pracovní činnosti tvoří velkou část práce s dětmi v mateřské škole. Moji vrstevníci se možná stejně jako já"učili"pod dozorem paní učitelky kreslit komíny nebo ruce. Nešlo o tvořivost, ale o"pěkné"obrázky (co na tom, že se zdálo, jako by vypadly z kopírky). Prožitková výchova a výtvarné projekty jsou určitě náročnější a výsledky uvidíme později. Asi se ale shodneme v tom, že dnes bychom se v mateřskýchškolách měli setkat spíš s podporou vlastní kreativity dětí. Inspiraci pro výtvarné tvoření s malými dětmi najdeme v knize Z. Hutňanové Tvoříme s dětmi. Autorka knihu rozdělila do čtyř částí. Kapitola věnovaná zemi obsahujenápady pro práci s keramickou hlínou, část věnovaná vodě nabízí náměty pro kresbu. Malbě je určeno téma slunce a poslední kapitola plná zajímavých nápadů a her s různorodým výtvarným materiálem je věnována vzduchu. V každékapitole najdeme několik krátkých příběhů, které uvádějí samotné výtvarné tvoření. Autorka využívá dětského smyslu pro imaginaci, jejich fantazie, schopnosti vžít se do vyprávění. Malování, modelování, kreslení nebo práce sdrobným materiálem je pak přirozeným pokračováním příběhů. Každý příběh autorka doplnila metodickými poznámkami. Obsahují informaci o délce trvání, pomůckách a pracovním postupu. Kniha není pouhou"kuchařkou"provýtvarnou výchovu v mateřské škole, ale spíše povzbuzením pro dynamické výtvarné projekty, které vyžadují zapojení všech zúčastněných. Nejde při nich o výsledek, ale hlavně o zážitek ze zajímavého tvoření, zpracováníneobvyklého materiálu. Autorka upozorňuje na to, že by dospělí neměli zasahovat do dětského tvoření. Děti sice občas potřebují pomoc např. s vystřihováním, mícháním barev atd., zásahy do dětských prací bychom si ale měliodpustit.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.