Znáte Helen Doron?

Jazykové školy Helen Doron English jsou rozesety po celém Česku a v dalších více než třech desítkách zemí na různých kontinentech. Nabízejí výuku angličtiny pro děti a studenty od tří měsíců do devatenácti let. Školy nesou jméno své zakladatelky Helen Doron, jejíž metodika se vyučuje už více než tři desetiletí.


Na jakých základech stojí učební postupy filoložky narozené v Londýně? Kurzy jsou založeny na stejném principu, na jakém se děti učí svůj rodný jazyk. Díky opakovanému poslechu nahrávek a pozitivní podpoře při upevňování jazykových znalostí se angličtinu učí stejně přirozeně jako mateřštinu. 


Není nesmysl vyučovat angličtinu mimina od tří měsíců věku? „U těch nejmenších dětí je výuka založena na hudbě, poslechu písní, říkankách a pohybových aktivitách,“ říká Lucie Bechná z opavské centrály Helen Doron English. 


Neméně důležité je zapojování smyslů. „Čím více smyslů dítě použije, tím je výuka efektivnější. Proto je vhodné nezapojovat jen sluch a zrak, ale také ochutnávat, hmatat, zapojovat čich, dělat různé pokusy nebo imitovat zvířata,“dodává Lucie Bechná. 


 


Technologie pomáhají


Výuka probíhá výhradně v angličtině, lektoři se pravidelně účastní školení, aby dodržovali zvolenou metodiku. Zkušenosti přitom ukazují, že dobře vyškolený tuzemský lektor mnohdy předčí rodilého mluvčího. U lidí z Británie, Spojených států či odjinud totiž bývá problém, že přijíždějí do Česka jen na omezenou dobu a chybí jim delší zkušenosti s výukou angličtiny i s metodikou Helen Doron.


Děti navštěvují jazykovou školu jednou týdně. Mnoho rodičů určitě napadne, jestli to není málo. Malí návštěvníci kurzů si však následně, pokud možno každý den, upevňují znalosti při poslechu nahrávek prostřednictvím počítačové aplikace v mobilu nebo počítači. Ať už doma, nebo třeba na cestách autem. Poslouchají při tom angličtinu z úst rodilých mluvčích přesně v mantinelech zvolené metodiky.


Z toho je patrné, že nezbytnou součástí jazykového programu Helen Doron English jsou výukové materiály. Obsahují nejen tištěné podklady, jako jsou pracovní sešity, ale také zmiňované autentické zvukové nahrávky. Stále větší uplatnění nacházejí při výuce tablety, chytré telefony a propracované herní portály. Tyto technické prvky děti využívají při učení angličtiny interaktivně, což je navíc baví, a přijdou ke slovu také při domácím procvičování.


Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola nebo v online archivu.