Online archiv

Vydání: 2/2013

ŠKOLU JDE DĚLAT MOC HEZKY

2/2013
Není to ani waldorfská škola, ani Montessori, ani eko nebo bio škola, nemá ani hudební, jazykové nebo sportovní zaměření, neučí na ní žádná mediální celebrita a není v Praze, ale v malé vesničce na česko-polském pomezí, ve Vernéřovicích. Síla a krása této školy je v prostotě a čistotě úmyslů všech zúčastněných, kteří vůbec netuší, jak moc dobří jsou.

SMYSLUPLNÉ SDĚLENÍ

2/2013
SERIÁL JAZYKOVÝCH FEJETONŮ PAVLY LOUCKÉ

MASOPUST ANEB POSPOLU

2/2013
A je tady čas masopustu. Rok za rokem si říkávám, co dnešní děti vědí o tomto období, které předchází čtyřicetidennímu předvelikonočnímu půstu. Masopust držíme, nic se nevadíme, pospolu. Proč bychom se hádali, když jsme se tak shledali, poznovu!

POMŮCKY MONTESSORI VE ŠKOL(C)E I DOMA

2/2013
Možná že vaše dítě chodí do Montessori školky nebo jste o Montessori pomůckách už slyšeli. Možná byste rádi některé z pomůcek měli doma. S tímto přáním jsme se potkávali i v projektu Šance pro vaše dítě, který realizovala Společnost Montessori. Na otázky rodičů, zda by měli některé z představených pomůcek dětem pořídit, jsme odpovídali, že to není nutné. Můžete si samozřejmě koupit originální Montessori pomůcky – na internetu najdete řadu firem, které je nabízejí. Ale domácí prostředí by mělo to školkové spíše doplňovat, a řadu činností můžete doma provádět naprosto přirozeně. V následujícím článku vám nabídneme i možnosti, jak originální pomůcky nahradit těmi, které si sami vytvoříte.

JAK ČAROVAT SLOVEM

2/2013
SLOUPEK Veroniky Válkové

ZAMYSLETE SE NAD TESTY!

2/2013
Didaktické testy se ve školách používají ve třech základních situacích. Při závěrečných centralizovaných zkouškách, při dílčích zkouškách organizovaných školou či učitelem a také tehdy, když chce učitel zjistit, čemu žáci nerozumějí, aby věděl, jak má postupovat dále. Případně aby si rozsah svých znalostí a dovedností ujasnili žáci sami. Nejdříve si však musíme ujasnit, co vlastně slovo „test“ znamená.

AŤ ŽIJE PICASSO!

2/2013
Pablo Picasso kdysi řekl, že v šestnácti uměl malovat jako dospělý a celých padesát let mu trvalo, aby se naučil malovat jako dítě. Tento výrok oslovil všechny děti v kurzu, vždyť tím Picasso nepřímo řekl, že dětský výtvarný projev je hodnotný a jedinečný, a přiznal, že jsou i tací dospělí, kteří by rádi tento výtvarný projev neztratili. Pablo Picasso se v jednom svém tvůrčím období snažil zjednodušit viděnou u skutečnost na geometrické tvary, a tak jsme si s dětmi povídali, které geometrické tvary známe a které věci nám připomínají. Prohlíželi jsme si Picassův obraz Dívka s lodí a byli jsme překvapeni, jak svobodně Picasso používá nejen geometrické tvary, ale i barvy. Vždyť ť jen obličej dívky svítil asi v pěti barvách. Zkusili jsme to taky, obličeje, e, někdy i celá těla, jsme složili ze čtverců, trojúhelníků, obdélníků … a pomalovali jsme je spoustou barev, stejně svobodně jako Picasso.

FYZIKA

2/2013
Máme-li posoudit či porovnat učebnice fyziky, dostáváme se do potíží. Porovnáváme něco s něčím – pokud možno s něčím ideálním. Máme dvě možnosti: porovnávat učebnice mezi sebou (jistě se shodneme, že ideální učebnici nemáme), nebo porovnávat učebnici ve vztahu k výuce (zde narazíme na neexistenci ideální výuky ještě tvrději). Převážně se budu věnovat porovnáním učebnic mezi sebou, úskalím je, že mohu porovnávat jen učebnice, které znám.

PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY SCIO

2/2013
Z čeho přesně se přijímací zkoušky Scio na víceletá gymnázia skládají? Jsou přijímací zkoušky na víceletá gymnázia z českého jazyka, matematiky a Scio testů? Nebo pojem Scio testy zastřešuje test z českého jazyka a matematiky a „Scio“ je jen označení způsobu testování vědomostí? Nebo se jedná o další test, navíc k oběma předmětům? Je Scio test něco jako test studijních předpokladů? Na tyto a další otázky vám dnes dáme jasné odpovědi. Text: Šárka Kubcová

VÝSLEDKY ŽÁKŮ JSOU VÝSLEDKY UČITELŮ

2/2013
Přemýšlení o profesním růstu učitelů a o jejich podpoře začnu připomenutím notoricky známých východisek. Výsledky žáků se budou zlepšovat, a o to ve škole jde především, zaměříme-li se na podporu kvalitní práce učitelů. Učitel má rozhodující vliv na učební výsledky žáků ve škole. Škola a učitel mohou do určité míry kompenzovat případné nepodnětné domácí prostředí. Zásadní je niterné přesvědčení každého učitele, že to jde.

KDO TO MÁ UČIT, KDYŽ TO NIKDO NEUMÍ

2/2013
S Jiřím Stivínem jsme si povídali v jeho domě ve Všenorech u Prahy, kde založil Centrum pro improvizaci v umění a pravidelně zde pořádá improvizační dílny pro děti i dospělé s názvem CAP-ART. Jiří Stivín sice na podzim oslavil sedmdesáté narozeniny, ale energie má snad víc než všechny děti a všichni dospělí, se kterými na CAP-ARTu hrál, dohromady. Jen během měsíce října odehrál dvaadvacet koncertů. Rozhovor jsme vedli průběžně celý den, za námi se nepřetržitě ozývaly zvuky fléten, klavíru, kytary a do rozhovoru se zapojovali všichni, kteří stáli kolem, zejména kytarista Jaroslav Šindler, který se workshopu zúčastnil jako lektor. Přišel jsem ráno a Mistr právě vstával po včerejším náročném večerním koncertu v rámci CAP-ARTu. Když jsem se s kytarou v levé ruce a s diktafonem v pravé představil a požádal o rozhovor pro časopis Rodina a škola, řekl mi, že s tou výchovou je to problém. „Nejdůležitější povolání na světě, který se nikde neučí, je vychovávat děti a vládnout,“ řekl mi. Náš rozhovor jsem zaznamenal, tak jak Mistr mluví – zásadně „jak mu zobák narost“.

SYMBOLICKÉ GESTO PROTI AMNESTII JE VE ŠKOLE NAMÍSTĚ

2/2013
Prezident republiky ve svém novoročním projevu vyhlásil amnestii. Během několika následujících dní se – zejména v médiích a na sociálních sítích – začalo spekulovat o tom, koho všeho se amnestie dotkne. Spekulace se proměnily v pravdu a vyvolaly vlnu znepokojení a odporu. Občanským protestem proti amnestii jsou petice, veřejné dopisy a demonstrace; symbolický způsob protestu zvolily některé obecní úřady a školy: sundávání portrétu prezidenta.