Online archiv

Vydání: 10/2014

CO UŠI NESLYŠÍ, TOHO SRDCE NEŽELÍ

Veronika Válková, 10/2014
Slušný člověk obvykle rozhovory jiných neposlouchá. Nebo aspoň ze zdvořilosti dělá, že neposlouchá, protože někdy neslyšet nejde. Občas se i slušnému člověku přes veškerou snahu stane, že zaslechne něco, co raději slyšet nechtěl. Někdy nejsem schopná soustředit se doma na psaní. Napíšu větu, druhou si jdu rozmyslet do ledničky, pak se podívám, jestli mi nepřišly nějaké maily, no a za hodinu mám odstaveček. Pak obvykle sbalím notebook a odkráčím do své oblíbené kavárny za rohem, kde si můžu dát za padesátikorunu kávu a croissant a za dvě hodiny naklofu pět stránek. Tuhle jsem tam přičinlivě pracovala na své nejnovější dětské knize a k vedlejšímu stolku si přisedl mladý vystajlovaný pár. Mluvili tak nahlas, že bych si ten croissant musela narvat do ucha, abych je neslyšela. Nebylo to rande. Byla to pracovní schůzka slečny redaktorky jakéhosi lajfstajlového časopisu a perspektivního mladého muže z firmy na kožené manažerské aktovky, která chtěla v onom lajfstajlovém časopise mít reklamu. Plytkosti na téma, kde se seženou pánské košile šité na míru, jsem ještě zvládala druhým uchem vypouštět ven. Horší bylo, že slečna redaktorka (sic!) za každým druhým až třetím slovem používala protetické slovíčko jako. Jsem na to alergická a své studenty za protetická slovíčka týrám. Při zkoušení jim je počítám, takže pak hodnocení vypadá následovně: „Máte dvojku a řekla jste sedmadvacetkrát vlastně.“ Můžete vzít jed na to, že po takovém prohlášení vznikne ve třídě jakási vnitřní kontrola, totiž že všichni svým spolužákům (a pedagogům) začnou ta jejich vlastně, jakoby, jako a prostě hlídat, a protetická slůvka pozvolna mizí jako jarní sníh. No, takže slečna redaktorka nadužívala jako o sto šest, to se prostě vytěsnit nedalo. A tak jsem nechtě a vyloženě proti své vůli vyslechla i část rozhovoru. Slečna redaktorka totiž chtěla svůj protějšek ohromit tím, jak svou práci dělá zodpovědně a úžasně a na úrovni. „My se jako snažíme, aby se naši čtenáři jako i vzdělávali,“ oznámila mu. Zaujalo ho to. Mě také, protože jsem si nedokázala představit, jak by lajfstajlový časopis mohl vzdělávat kohokoliv. „Takže my jako do každého čísla zařazujeme i nějaký jako naučný nebo vzdělávací článek,“ pokračovala slečna redaktorka. No, pokud je naučný jenom jako, tak to vcelku dává u lajfstajlového časopisu smysl. „Takže já jsem teďka taky psala jako naučný článek, prostudovala jsem si k tomu spoustu jako materiálů, třeba jako na webu a tak,“ vykládala nadšeně slečna redaktorka a já jsem se nemohla dočkat, o čem ten naučný článek bude. „Bylo to jako o tom, jak si správně zabalit kufr jako na dovolenou.“ Buch. Měla jsem pocit, že jsem dostala palicí do hlavy. Tak tomuhle se říká naučný a vzdělávací článek!!! „No a představte si,“ vykládala fascinovaně slečna redaktorka dál, „ono je jako lepší ty věci neskládat, ale stočit jako do ruliček, ono se to jako míň zmačká, a potom se to jako má pověsit nad vanu s horkou vodou, on to jako ten horký vzduch, co jako jde z té vody, vyžehlí - není to úžasné?“ Perspektivnímu mladému muži to úžasné připadalo, zatímco já jsem měla pocit, že jsem se setkala s někým z úplně jiné dimenze. Protože pokládat za vzdělávání to, že si stočím halenku do ruličky, a ještě o tom psát článek… Ne, na tohle nemám. Nicméně pánbůh mě za mou pejchu záhy ztrestal. Byli jsme s našimi studenty na exkurzi v Krakově, a když jsem je vedla do muzea Czartoryských, kde jsou fantastické antické sbírky, a například i da Vinciho Dáma s hranostajem, zaslechla jsem - opět nechtěně -za sebou rozhovor dvou maturantek. Jedna zkušeně (je přece už maturantka), s nadhledem a přehledem a rozšafně pravila: „No hele, von když se někdo vo to zajímá víc do hloubky, tak prostě tu gotiku a baroko rozezná.“ Neotočila jsem se. Nechtěla jsem si přisypávat sůl do ran tím, že bych věděla, kdo tu nehoráznost vypustil ze svých mladistvých rtíků. Třeba jsem ji učila já…

COKOLI, CO PROZÁŘÍ NÁŠ ŽIVOT…

Jan Nejedlý,, 10/2014
* Název vaší knihy rozhovorů Čas pro světlo není básnický, jak by se mohlo zdát, ale ryze vědecký. Jak byste titul vysvětlila případným čtenářům?

JAK ODVOLAT ŘEDITELE

MŠMT, 10/2014
Jak máme postupovat, když jsme jako rodiče hrubě nespokojeni s prací ředitele základní školy? Zřizovatel přes ujišťování žádné kroky ohledně zlepšení stávající situace nepodnikl. Máme se obrátit na školskou radu či Českou školní inspekci? Jakým způsobem může být ze své funkce odvolán ředitel základní školy? J. L., Praha

MOJE NEJHORŠÍ HODINA

10/2014
KARIKATURY

ZPÍVÁNÍ SE ZVÍŘÁTKY I ABRAXASEM

Eva Horáková, 10/2014
Jak všichni dobře víme, v současné době existuje mnoho školních vzdělávacích programů a směrů a ruku v ruce s tímto faktem tu máme i mnoho nakladatelství vydávajících učebnice. Nemyslím si, že je to úplně šťastná volba, ale nezbývá než to brát jako holý fakt.

SPREJUJ A DOKRESLUJ SKVRNY

10/2014
Dnes si ukážeme, jak nějaká danost či omezení mohou rozvíjet naši tvořivost. Proto nebudeme začínat kreslit na bílém papíře. Čeká nás sice trochu náročnější příprava, ale pokud učíme starší žáky, lze je do přípravy zapojit. Cílem tvorby bude obohatit dětskou fantazii o nové náměty a načerpat novou inspiraci. Potřebujeme bílý papír, jakýkoliv formát a velikost. Dále karton, on, papírovou lepicí pásku, barevné spreje nebo temperovou či akrylovou barvu ředěnou vodou v rozstřikovači. Bílý papír přilepíme na podložku a položíme na něj jakýkoliv ústřižek nebo ebo útržek kartonu. Pak celý papír přestříkáme barvou (sprejem). Karton sundáme, papírovou pásku jemně odlepíme a vznikne nám polotovar, s nímž už dál budeme pracovat spolu s dětmi. Nejprve můžeme začít s prací ve skupině tzv. brainstormingem: ukazujeme dětem jednotlivé papíry a děti vykřikují, která skvrna jim co připomíná. Poté si každý vybere jeden papír-polotovar a skvrnu dotvoří, dokreslí, domaluje. Vzniknou tak obrazy plné nových námětů a obsahů, které by možná děti samy od sebe nenamalovaly. Zároveň se seznámí s novou technikou. Pokud budeme mít čas připravit materiálu více, může každé dítě udělat tři až pět obrázků a pokusit se vymyslet k nim příběh a vytvořit tak svou první autorskou knihu. Bude to ideální možnost, jak zábavně avně a smysluplně propojit výtvarnou výchovu s výukou českého jazyka.

TÝDEN BEZ DISPLEJŮ

Victoria L. Dunckley, překlad Vojtěch Pišl, 10/2014
V USA je každoročně na jaře organizován tzv. Týden bez displejů. Jde o sympatickou akci, kterou můžete doma uskutečnit kdykoli, třeba o Vánocích. Mnozí psychiatři včetně mě doporučují příliš nabuzeným dětem právě elektronický půst.

ASISTENTSKÝ POBYT COMENIUS

Jana Vincencová, Basisschool Sint-Jan Lommel, Belgie, 10/2014

VZDĚLÁVÁNÍM K ROZVOJI SPOLEČNOSTI

10/2014
Společnost Erudico, s. r. o. realizuje od 2. 9. 2013 do 31. 12. 2014 projekt Vzděláváním k rozvoji společnosti, registrační číslo CZ.1.07/1.3.40/02.0017. Projekt je prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky

STARTOVACÍ BALÍČKY PRO PRVŇÁČKY UDĚLALY RADOST STOVKÁM DĚTÍ

10/2014
Čtyři tisíce prvňáčků letos první školní den našlo na své lavici překvapení -krabici ovázanou velkou červenou mašlí a v ní vše, co budou v 1. třídě potřebovat - učebnice, pracovní sešity, psací a výtvarné potřeby a také malý hlavolam. Tuto netradiční dodávku učebnic pro školy připravilo Nakladatelství Fraus.

VOLBA ŠKOLY PODLE PORADKYNĚ

Renáta Veselá, ZŠ Mnichovice, 10/2014

PŘIJÍMAČKY 2015

Jan Nejedlý, 10/2014
Praktická příloha pro rodiče budoucích primánů