Odkud je cukr?
Hana Sytařová, 7/2005S příchodem do mateřské školy opouštějí děti rodinný kruh a jejich kontakty se rozšiřují. Děti se seznamují nejen se svými vrstevníky a dospělými, ale i s okolím svého domova a mateřské školy, s obcí, ve které žijí, a s přírodoukolem sebe.Na podzim děti pozorují přírodu a její změny, počasí, dozrávání ovoce na stromech, zbarvování listů, sbírají přírodniny, poznávají stromy a keře, zvířátka a jejich charakteristické znaky, pozorují houfování vlaštovek.Dětem je dán dar toužit, poznávat a radovat se z poznání. Samy nejlépe vědí, co chtějí poznat a učit se. Toho plně využíváme při výchovné práci. Tak třeba, kde se vezme cukr? Většina dětí odpoví - koupíme ho v obchodě, aleodkud se dostane do obchodu? Sehnali jsme cukrovou řepu, děti ji ochutnaly, (zjistily, že je sladká), pak rozstrouhaly, uvařily a vyrobily surový cukr. Všem moc chutnal.Každý týden vznikají témata o lidech, zvířatech, profesích, přírodě. Pohádka otevře cestu fantazii, děti oživují postavy z pohádek, různé věci poznáváme prostřednictvím všech smyslů, navzájem si pomáháme. Co už děti umí,předvedly rodičům na vystoupení s podzimníčky. Podzim se přenesl i do třídy. Písničky, básničky, tanečky a podzimní hry děti zvládly s úsměvem, slzičky v očích se objevily jen některým maminkám. Za odměnu si děti odnesly vevlastnoručně vyrobených košíčcích dary podzimu: jablíčko, švestku, rajče, bramboru, mrkev, kaštánek.V naší jednotřídní MŠ jsou děti ve věkovém složení od dvou do šesti let. Rodinné prostředí umožňuje i nejmladším dětem velmi rychlou adaptaci v kolektivním zařízení.