STRAŠIDLA A POHÁDKOVÉ BYTOSTI

Leona MarcinkoPraha, Portál 2005, 176 s.Základní i mateřské školy mají díky novému školskému zákonu možnost (a povinnost) vypracovat školní vzdělávací program, podle něhož budou vzdělávat své žáky. Pro mateřské školy to není nic nového; již několik let se řídíRámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a díky tomu má většina MŠ svůj originální celoroční vzdělávací plán. Při tvorbě tohoto plánu se učitelky a ředitelky MŠ mohou inspirovat publikacemi, které již reflektujízměny v předškolním vzdělávání. Jednou z nich je kniha Leony Marcinko nazvaná Strašidla a pohádkové bytosti.Autorka vytvořila čtyři návrhy projektů využitelných nejen v mateřských školách, ale také ve školních družinách. Tyto projekty vycházejí z přirozeného běhu času v přírodě - z ročních dob. Autorka využila zájmu dětí opohádkové postavy a zejména o strašidla a čarodějnice. Každý projekt je plný nápadů pro výtvarné a pracovní činnosti, společné zpívání a cvičení, zajímavé hry. Nikoho nepřekvapí, že děti budou vyrábět čarodějnické rekvizity,zpívat písničky o strašidlech nebo si společně zahrají strašidelnou hru.Ze všech námětů na vyrábění, zpívání nebo hry je patrné, že jde o mnohokrát vyzkoušené a realizované činnosti. Kniha je doplněna fotografiemi výrobků. Věřím, že děti budou hrami na strašidla a pohádkové bytosti opravduzaujaty. Bylo by ale chybou vycházet při tvorbě celoročního plánu pouze z tohoto zdroje. V publikaci nejsou zařazeny například náměty pro rozvoj rozumových nebo grafomotorických schopností.Kniha Strašidla a pohádkové bytosti zaujme všechny učitele a vychovatele malých dětí, kteří ještě nevyrostli z dětských let a není jim cizí si s dětmi zahrát hru, při které věru nebudou působit jako důstojní pedagogové.Myslím si ale, že stojí za to odložit masku vážné paní učitelky a spolu s dětmi si prožít třeba"strašidlácký běsnění"(tak se jmenuje jedna z her). A tak se těším na nový školní rok. Co si zahrajeme?

Placená zóna

Mgr. Marie Těthalová