K formativnímu hodnocení v mateřských školách aneb neberme dětem radost

Dítě by se mělo v prostředí mateřské školy cítit především přijato, a to pokud možno bez zbytečného stresu. Samozřejmě se nastavují pravidla, která jsou tak pevná, aby se o ně dítě mohlo jaksi s důvěrou opřít. Samozřejmě se snažíme děti vést a rozvíjet v nich podle jejich tempa a možností všechno dobré a potřebné pro život. Samozřejmě děti pozitivně motivujeme a oceňujeme jejich snahu i úspěchy.

Pokud se ale něco nedaří, není dobré to zdůrazňovat, kritizovat, zaměřit pozornost negativním směrem. A to, domnívám se, velmi snadno způsobí „zamračený smajlík“. Chtěli byste ho dostat jako ohodnocení své práce? Vybrali byste si ho radostně sami? A pokud ano, zvláště citlivější introvert si to nadlouho zapamatuje. Už nebude vědět proč, co že se právě tehdy nelíbilo, ale tu nálepku může mít před očima: Jak ses dnes cítil(a) ve školce? Zamračený smajlík.

Tohle asi nechceme.

Semafor. V dopravě ano. Bez symbolů se neobejdeme. Ale mnoho dětí přece sáhne po červené barvě zcela intuitivně. Je veselá, radostná, sympatická, výrazná, líbí se... proč jim kazit bezprostřednost: červený zamračený smajlík. Není lepší být v centru zážitku, obracet i nenálady k dobrému a nedívat se na sebe s odstupem a jakoby přes fotoaparát?

Ano, učíme se zpracovávat své emoce, ovládat své chování, hodnotit své úspěchy i neúspěchy. Potřebujeme se to učit. Snad jako příprava na školu pro předškoláky to už bude i formou jakéhosi semaforu vhodné. Ale u mladších dětí?

Myslím si, že v mateřské škole je mnoho zcela přirozených příležitostí formativně působit vyzdvižením toho, co se podaří, podáním pomocné ruky, správným nastavením komunikace mezi dětmi i dospělými, správně položenou otázkou, příkladem...

Proč si komplikovat život?

PhDr. Markéta Schichová,

učitelka v mateřské škole

-red-