Denní program v mateřské škole zahrnuje všechny činnosti, které děti během dne vykonávají. Jde jak o učení, tak i o hru. Tento program vytváří stabilní denní strukturu, kterou děti většinou rychle přijmou a která jim přináší uspokojení.
V tomto článku se dozvíte, jak ho správně navrhnout, aby odpovídal potřebám všech dětí a zároveň jim umožnil pružně reagovat na neplánované situace. Program by také měl napomáhat rozvíjet sociální vztahy mezi dětmi, což je jedním z hlavních cílů mateřské školy.
Pestrost a různorodost
Den v mateřské škole je pestrý a různorodý. Klade důraz na rozvoj sociálních, emočních i kognitivních schopností dětí, a to především skrze hru, učení a interakci s ostatními. Je proto důležité, aby byl dobře strukturovaný, flexibilní a přizpůsobený potřebám všech dětí, včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP) nebo dětí s odlišným mateřským jazykem (dále jen OMJ). Je vhodné rozdělit ho na více fází, které se děti naučí rozpoznávat a budou vědět, co mohou během celého dne očekávat. Aktivity, které mateřské školy nabízí, by měly být podle rámcového vzdělávacího programu organizovány tak, aby děti podněcovaly k vlastní činnosti a experimentování. Děti tak svým tempem zvládají činnosti podle vlastního uvážení a měly by mít dostatek času na to, aby svou práci dokončily nebo se k ní později vrátily. Denní program by měl být dále vyvážený s ohledem na poměr času, který je věnovaný aktivnímu poznání a klidové části. Jak by tedy měl takový den vypadat?
Příchod do školky a ranní rituály
Při vstupu do třídy se vzájemně přivítá dítě s učitelkou nebo učitelem pozdravem a podáním ruky či jiným domluveným signálem. Díky tomu se navozuje pocit bezpečí a sounáležitosti, což je pro každé dítě velmi důležité. Dítě by se mělo naučit, že při pozdravu nesmí zapomenout na oční kontakt. Následně by se mělo přivítat s ostatními dětmi.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.