Dotace a granty ve školství

S pojmem projekt a grant se můžeme setkat v mnoha sférách státního i nestátního sektoru. Dnes již také víme, že mezi základní znalosti v oblasti řízení mateřské školy patří poznatky z oblasti školského managementu. Pro oblast dotací a grantů jsou klíčové znalosti základní terminologie, plánování, administrace a realizace.

Při plánování projektu financovaného z dotace či grantu je nutné podrobně analyzovat stávající situaci ve spolupráci vedení školy s pedagogickým týmem. V kooperaci vytvořit základní model variant řešení, plán projektu, jeho cíle a realizaci. Cíle musí být vždy realizovatelné a dosažitelné pro všechny pedagogy, kteří projekt budou realizovat v praxi.

Projekty, které zpracováváme za účelem získání dotace či grantu, řadíme do skupiny tzv. projektování za účelem získání grantové či dotační podpory. V tomto směru lze využít pedagogický projekt jako prostředek pro zpracování podkladů. Výhodou je především čas a také zkušenost. V pedagogickém projektu definujeme základní informace, které jsou nutné také ve většině žádostí o poskytnutí dotace či grantu. Například popis výchozí situace (proč je projekt žádoucí), jeho charakteristiku, časovou osu, cílovou skupinu atd. To vše je potřeba také při zpracovávání projektů s dotační či grantovou podporou. Základní princip, tedy rozdíl mezi dotací a grantem, spočívá v rozdílech spojených s financováním.

Terminologie dotací a grantů

Alokace 

Alokace, tj. objem finančních prostředků

Auditní orgán

Auditním orgánem se rozumí orgán zodpovědný za zajištění provádění auditů za účelem ověření účinného fungování systému řízení a kontroly programů.

Běžné (nominální) ceny 

Běžné (nominální) ceny jsou ceny, jak se skutečně jeví v daném časovém okamžiku. Jedná se o ceny, které zahrnují účinky inflace a které zpravidla kontrastují s cenami stálými.

Placená zóna

-red-