Škola jako místo setkávání

2. ročník celostátní konference, jejíž kořeny pocházejí z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a jejíž zakladatelkou byla Lenka Krejčová, už nemá své komorní rozměry a opět se konal na Novotného lávce.

Ministr školství Mikuláš Bek, který konferenci zahajoval, se věnoval tématu rezonujícímu napříč školami všech stupňů a typů. Nejedná se o nic menšího než o strukturu a velikost škol a jejich případnou restrukturalizaci. Důvody pro tento zásah do právně subjektivního školství jsou jednak ekonomické a jednak souvisí se snahami o zajištění úrovně a kvality vzdělávání.

O tom, že populace ve školství stárne, ví stát dlouho. Podle dat, která má k dispozici MŠMT, odchází ročně do starobního důchodu 4000 pedagogů. Pedagogické fakulty za stejnou dobu do terénu vypraví 2500 absolventů. Disproporce je nejen v množství, ale ále i v tom, že ne všichni absolventi studia učitelství do škol skutečně nastoupí a trvale tam vyučují.  Nezřídka se jako ředitelé setkáváme s tím, že si na „to“ netroufnou. Hledají jinou, méně zodpovědnou práci. Školy se čím dál tím více nacházejí v situaci, kdy povolávají zpět do svých řad bývalé kolegy anebo jsou nuceny zaměstnávat nekvalifikované osoby. Ale i tady je potíž. Bývalí pedagogové jsou ochotni zaskočit jen krátkodobě, např. za nemoc. 

Placená zóna

-red-