Jak předcházet poruchám řeči a eliminovat jejich případné dopady? Pomoci může logopedická prevence již v mateřské škole. Pokud se řečové dovednosti nerozvíjí přirozeně, může mít dítě potíže s učením, komunikací a navazováním vztahů. Prevence je proto nesmírně důležitá již v raném období. V tomto článku se dozvíte o jejích benefitech, o tom, jak funguje a k čemu slouží.
Většina dětí navštěvuje mateřskou školu ve věku od 3 do 6 let, což je rozhodující období pro vývoj řeči a jazykových dovedností. Mateřské školy tak mají možnost vytvořit pro děti podmínky pro správný rozvoj řeči a poskytnout rodičům odborné poradenství. Včasná logopedická prevence může zachytit problémy, jako je opožděný vývoj řeči, nesprávná výslovnost nebo problémy s porozuměním. S logopedickou prevencí se tedy doporučuje začít hned s nástupem dítěte do mateřské školy, v době, kdy se rozvíjí jeho aktivní slovní zásoba, řeč i myšlení.
Jak uvádí Klenková, v současné logopedii se užívají metody primární, sekundární a terciální prevence. Pro mateřské školy je klíčová primární prevence, která je chápána jako předcházení situacím, které ohrožují určité narušení komunikační schopnosti. Jejím cílem je tedy předcházet vzniku poruch řeči a eliminovat její dopady u všech dětí, bez ohledu na to, zda se u nich projevují nějaké řečové problémy. V rámci prevence vyučující často spolupracují s logopedickými asistenty, kteří nastavují specifické preventivní programy pro mateřské školy.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.