S proměnou rámcových vzdělávacích programů přichází i podpora plynulého přechodu z mateřské do základní školy. O tom, co tento termín znamená v praxi, jsem mluvila s Hanou Havlínovou a Hanou Splavcovou z NPI ČR.
Knižní tip
Plynulý přechod z mateřské do základní školy
Vzdělávání prochází různými změnami, snahou je dosáhnout toho, aby děti v prvních dvou ročnících základní školy mohly pracovat podle svého tempa. Autorky všechny tyto změny vysvětlují a zdůvodňují, popisují, jaké kompetence by si měly osvojit děti v mateřské škole. Už se nemluví o dovednostech a znalostech, ale klade se důraz na sociální kompetence, mluví se o kompetencích k učení, děti by měly mít možnost vybírat si z nabízených činností. Knihu vydal Portál a zakoupíte ji na obchod.portal.cz.
Budeme si povídat o plynulém přechodu z předškolního do základního vzdělávání. O co jde?
Hana Splavcová (dále HS): To je přechod, který dítě co nejméně zatěžuje. Který je pro dítě přívětivý, neklade na ně vysoké nároky ve směrech, které nejsou potřeba.
Hana Havlínová (dále HH): Za plynulý přechod z mateřské do základní školy můžeme považovat ten, kdy si dítě nevšimne, že změnilo instituci, a přijde mu naprosto přirozené, že je již školákem. Znamená to, že vše proběhlo ideálně a plynule.
Znamená to také, že dříve nástup dítěte do základní školy až tak plynulý nebyl?
HS: Jak kde. Samozřejmě jsou školy, kde děti přecházejí z mateřské do základní školy plynule a kde je přirozené těšení dětí na to, co přijde ve škole, naplňováno měrou vrchovatou, ale bohužel se nedá říct, že by to byla tradice.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.