Tvrdí to Mgr. Iva Škaloudová, ředitelka Mateřské školy Klubíčko v Pardubicích. Ačkoli je pro některé ředitelky a učitelky mateřských škol strategické plánování stále jistým oříškem, neobejdou se bez něj.
V čem je podle Ivy Škaloudovépřínos toho, že si školy a třídy tvoří své vlastní vzdělávací plány? „Tvorba školních vzdělávacích programů a plánů jistě může být pro některé mateřskéškoly náročná, protože s procesy dlouhodobého a vlastně i strategickéhoplánování se učitelky ani ředitelky často nikdy nesetkaly a obávají se toho. Jávšak vnímám možnost vlastní tvorby plánů jako velkou svobodu v rozhodování,jakými cestami budou naplňovány cíle a výstupy v RVP PV. Například volba metoda forem, volba témat, kterými se učitelky chtějí a potřebují s dětmi zabývat,flexibilita času, který tématu chtějí věnovat, organizování denního programu,to vše si může mateřská škola i třída nastavit podle svých představ. RVP PVvnímám jako rámec, který do jisté míry vzdělávací cestu určuje, ale jedostatečně široký pro uplatnění materiálních i personálních podmínek, které má mateřská škola k dispozici. Může tedy využít vše, co jí nabízí blízké okolí, zahrada, velikost a uspořádání tříd, profesní potenciál učitelek a mnohodalších faktorů, které jsou právě pro danou mateřskou školu jedinečné. Rozumímtomu, že pro některé učitelky by bylo snadnější mít jakési osnovy, kde by bylodáno, co a kdy s dětmi probírat, než tvořit vlastní plány. Tento způsob práceby však byl v rozporu s individualizací, protože cílem by bylo splnit osnovy, nikoli přemýšlet o tom, kde ve svém vývoji děti právě jsou, jaké jsou jejichslabé a silné stránky a v čem tedy potřebují podpořit,“ vysvětluje ředitelka pardubické MŠ Klubíčko.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.