Hry pro rozvoj všímavosti u dětí

Mindfulness pro děti 5–12 let Deborah M. Plummer Praha, Portál 2018 Schopnost všímat si svého vnitřního světa a vnímat ho je stejně důležitá jako schopnost vnímat, co se děje kolem nás. Techniky mindfulness by nám měly pomoci k tomu, abychom se naučili respektovat sebe sama, důvěřovat svým pocitům a věřit ve své schopnosti způsobem, jehož samotným vyučováním různých strategií dosáhneme jen těžko, v naprosté většině se nám to nepodaří. Deborah M. Plummer proto vytvořila řadu her, které mají dětem pomoci žít „tady a teď“, soustředit se na to, co cítí a prožívají. Hry poskytují zábavný způsob, jak získat povědomí o vážných věcech.


K tomu, aby hry zaměřené na všímavost fungovaly, je potřeba bezpečné prostředí, ve kterém děti mohou projevovat své emoce a nikdo je za to neodsuzuje. Autorka ve své knize vysvětluje, jak takovéto prostředí nastolit a co je k tomu potřeba. Hlavní část knihy tvoří bohatá zásobárna her a aktivit. U každé hry je v úvodu popsáno, jaké dovednosti se při ní rozvíjejí, například sebepřijetí, pružné myšlení a představivost. Také je uveden doporučený věk dětí, jejich počet a délka trvání hry. Hry nevyžadují složité pomůcky, vystačíme si s tím, co najdeme ve třídě. Každou hru doplňují náměty na obměny a nechybí další podněty pro rozvoj.


Tuto nesmírně praktickou, informacemi a podněty nabitou knihu jsem velmi uvítala. Hry, které v ní nacházím, mohu využít při třídním komunitním kruhu, případně mohou doplnit téma, kterému se právě věnujeme. Samozřejmě nelze během jednoho dne hrát několik her zaměřených na všímavost, vybírám proto takovou, která nějakým způsobem souzní s tím, co s dětmi ve třídě právě prožíváme. Nejedná se o hry soutěživé a výkonnostní, proto v nich nacházejí oblibu i děti, které přes všechny snahy zůstávají na okraji skupiny. Knihu bych doporučila všem pedagogům předškolních a mladších školních dětí. A věřím, že některé z her si můžeme zahrát i my učitelé.


Jana Pokorná


Jana Pokorná