Čím je Mateřská škola Peroutkova v pražských Košířích specifická? Co nabízí, čím se profiluje? Na to jsem se ptala její ředitelky Mgr. Naděždy Suché.
„Profilujeme se prvky programu Začít spolu, máme heterogenní třídy a hodně jsme se zaměřili na environmentální výchovu, což se promítlo ve velké proměně školní zahrady. Na programu Začít spolu nás oslovila spolupráce s rodiči. Nějakou dobu to trvalo, ale již se to krásně zaběhlo. Rodiče v rámci akce Celé Česko čte dětem chodí do školky číst, pomáhají na brigádách, zúčastňují se třídních akcí, nosí různé potřebné věci… I když do naší školky chodí 104 děti, cítím zde rodinné prostředí,“ popisuje Naděžda Suchá. „Myslím si, že nás to všechny naplňuje, učitelky jsou s tím velmi spokojené. Když s námi rodiče například jdou na nějakou akci, sami vidí, že není tak jednoduché se s dětmi někam dopravit a navíc jim tam nabídnout nějaký program. Je to pro ně dobrá zpětná vazba,“ dodává ředitelka.
Malí i velcí v jedné třídě
Ačkoli jsou heterogenní třídy součástí programu Začít spolu, v některých mateřských školách nejsou tomuto uspořádání úplně nakloněni. V čem vidí Mgr. Suchá přínos věkově smíšených tříd? „Když jsme zavedli heterogenní třídy, měli zejména rodiče předškolních dětí obavy z toho, jak bude vypadat příprava na školu. Po pěti letech, kdy to takto máme, rodiče již pochopili, že se nemusejí ničeho obávat. Rodičům vždy zdůrazňujeme, že je potřeba, aby dítě bylo zdatně socializované, aby si umělo říci, co potřebuje, bylo ohleduplné a dokázalo vyhodnocovat situace. Heterogenní třída poskytuje dětem přirozené prostředí, navíc mnohé děti nemají sourozence, takže tím spíše je pro ně toto uspořádání dobré.“
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.