Všichni to známe. Ten pocit, když někdo vstoupí na území, které přece patří jenom nám. Opustit některé své kompetence, nechat druhého, aby se také chopil iniciativy, a dokonce uznat, že mu něco jde lépe než nám? Velký oříšek. Podle zkušeností pedagogů mateřských škol se s podobnými situacemi potýkají zejména „nováčci“ ve třídě, a to i když to nejsou žádní „zelenáči po škole“. A někdy se začne roztáčet spirála nepříjemností, dusna a nepohody, která skončí odchodem „nováčka“ jinam. Psycholožka a terapeutka Kateřina Rodná ve svém článku podobné situace popisuje a nabízí tipy, jak je zvládnout bez toho, že by se vyhrotily. Možná že kamenem úrazu jsou neoprávněné obavy z vlastní neužitečnosti a žárlivost na druhého, a přitom „nováček“ často přinese (nejen) do školního kolektivu zajímavé podněty a nápady.
Milé čtenářky a milí čtenáři časopisu Informatorium 3–8, přeji vám, abyste si dokázali vážit své práce a toho, co umíte a znáte. S takovým pocitem se všem lépe přijímají nápady druhých, kteří nás určitě nechtějí ohrozit.
Mgr. Marie Těthalová