Aktuální informace

Změna financování asistentů

Asistenti pedagoga a speciální pedagogové-logopedi, kteří působí ve speciálních školách, by od příštího roku už neměli dostávat peníze z rozpočtu na inkluzi, ale z rozpočtu škol na platy. Návrh změn v červenci schválila vláda. Ministerstvo školství tak chce zabránit dvojímu způsobu financování těchto pracovníků. Asistenti pedagoga jsou nejdražší součástí inkluze, letos jsou na inkluzi vyhrazeny čtyři miliardy. Tyto peníze jdou i na některé asistenty ve speciálních školách, kde jsou přitom podmínky už nastavené pro skupinové vzdělávání handicapovaných žáků. Novelou by se měl upravit i rozsah přímé pedagogické činnosti asistentů. Nyní pro ně nařízení vlády stanovuje rozpětí mezi 20 až 40 hodinami týdně, což podle ministerstva vede k nerovnému postavení těchto lidí ve školách. Od ledna 2020 proto úřad počítá se změnou na 36 hodin pro asistenty ve speciálních školách a od září 2021 pak s 32 až 36 hodinami pro asistenty pedagoga v ostatních školách.

Zdroj: Novinky.cz

Česká školní inspekce a mateřské školy

Česká školní inspekce zveřejnila během léta inspekční kritéria na školní rok 2019/20. Co budou inspektoři sledovat v mateřských školách? Například to, zda mateřská škola soustavně získává informace o posunech výsledků každého dítěte ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními. Též je bude zajímat, zda výsledky vzdělávání dětí odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů a zda mateřská škola sleduje a vyhodnocuje úspěšnost dětí v průběhu a při ukončování předškolního vzdělávání a podle možností i v dalším vzdělávání a aktivně s výsledky pracuje v zájmu zkvalitnění vzdělávání. Mateřská škola by také měla vytvářet každému dítěti a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo potřebu podpůrných opatření a poskytovat účinnou podporu všem dětem s potřebou podpůrných opatření. Měla by též věnovat patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji dětí, rozvíjet u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbát na to, aby žádné dítě nebylo vyčleňováno z kolektivu.


-red-