Slyším tě i beze slov

„Jsme tu i pro tebe. Ozvi se. Není ostuda říct si o pomoc,“ čteme na webu Linky bezpečí, jejíž služby jsou zdarma a využívat jich mohou děti a studenti do šestadvaceti let. V prvním příspěvku se zamýšlíme nad tím, jak důležité je v komunikaci mlčení.

Slovo krize v nás většinou vyvolává pocit aktivace, stresu, napětí a nutnosti rychlého řešení. A je to pochopitelné. O krizi nikdo nestojí, nikdo ji nechce, a často děláme všechno možné i nemožné pro to, aby nepřišla. A když už přijde, chceme se jí rychle zbavit. I to je přirozené. Bývá nám v ní těžko, smutno a nesnesitelně. Jsme v ní naprosto osamocení. A často to bolí.  

Na Lince bezpečí to víme. A víme také, že někdy je potřeba dát prostor tomu, co se pro akutní krizi nemusí jevit úplně typickým. A tím je ticho.


Ticho jako průvodce

„Slyším tě, i když nic neříkáš. A je to v pořádku, mlčet se tady dá.“ Už když s klientem navazujeme kontakt, může nám ticho na druhé straně telefonu nebo chatu mnohé napovědět. Může být užitečným průvodcem v prvních minutách seznamování se s příběhem toho, kdo se na nás obrací. Jak s tichem naložíme, může zároveň rozhodnout o tom, jestli bude kontakt pokračovat, nebo bude ukončen ještě předtím, než vůbec začal. V každém případě je to signál, kdy bychom měli zpozornět. Ticho nám totiž může dávat zprávu o tom, že kontakt s klientem bude křehký. Po tichu často následuje bolestný příběh dítěte nebo dospívajícího, který zažil nebo zažívá něco, co nejde ani vyslovit, ani napsat. Dá se o tom jen mlčet.


Linka bezpečí
Krizová linka zdarma pro všechny děti, dospívající a studenty do 26 let
Telefon nonstop: 111 116
E-mail (s odpovědí do tří pracovních dnů): pomoc@linkabezpeci.cz
Chat: na stránkách https://www.linkabezpeci.cz denně 9–13 a 15–19 h

Pasti ticha

Mlčení se automaticky nerovná prázdnotě. Ticho nám naopak mnohé napovídá. A to nejen o obsahu příběhu, ale i o tíze momentálního prožívání člověka, který se nám snaží svůj příběh předat. V takový okamžik bychom měli zpozornět, abychom se nechytili do jedné z pastí, které nám ticho nastraží. 

V takové chvíli má naše mysl prostor na samovolné spouštění představ o klientově příběhu, které se nakonec nemusí se skutečností vůbec shodovat. Společně se zdrženlivými a nejistými projevy na straně klienta v nás naše představy můžou vyvolat fantazie, úzkost, vnitřní tlak nebo tendenci zachraňovat. Ucítíme potřebu něco říct, ticho vyplnit, sami se víc dozvědět. Chceme rychle pomoct, a tak se snadno stane, že hned převezmeme iniciativu... a ticho tak porušíme. Neuvědomíme si, že klientův tichý prostor svou aktivitou ohrozíme, a jeho odpovědí záhy může být věta „chat byl ukončen“ nebo pípnutí v telefonu značící ukončení hovoru. Tím dostáváme zprávu, že ticho je třeba respektovat. Není bezdůvodné, chce nám něco říct.

Placená zóna

Radka Mesker

pracuje na Lince bezpečí jako krizová interventka na telefonu, chatu a v e-mailové poradně. Studuje na Pražské psychoterapeutické fakultě Pražské vysoké školy psychosociálních studií a je frekventantkou daseinsanalytického psychoterapeutického výcviku. Vystudovala germanistiku a anglistiku na univerzitě v německém Osnabrücku.