Předškolní dítě a jeho svět

Lenka Šulová, Chantal Zaouche-GaudronPraha, Karolinum 2003, 472 s.Dvojjazyčná česko-francouzská publikace je završením tříletého výzkumného projektu katedry psychologie FF UK Praha a francouzské University Toulouse Le Mirail. Projekt byl zaměřen na srovnání interakce dítěte v raném věku veFrancii a v České republice. Zatímco u nás je přijímán názor, že pro rozvoj dítěte je nejlepší, když matka zůstane doma s dítětem nejméně do tří let věku, ve Francii je podpora státu po narození dítěte omezena na dobu několikaměsíců a pro ženy, které odcházejí do práce, je nezbytné zvolit pro dítě některý z typů kolektivních zařízení. V publikaci tak čtenáři naleznou nové poznatky z psychologických výzkumů vycházejících z těchto odlišných kulturněhistorických rovin. Společný výzkumný úkol obou pracovišť byl zaměřen na hledání odpovědí, nakolik je vhodné umisťování dětí do kolektivního zařízení. Problém nahlíželi vývojoví a dětští psychologové z mnoha úhlů pohledu. Doc.Lenka Šulová analyzuje vztah matka -dítě v průběhu raného dětství a kvalitu přítomnosti matky považuje pro další psychický vývoj dítěte za klíčovou. Prof. Zdeněk Matějček vyzdvihuje pocit bezpečí a jistoty v rodině, kterýumožňuje dětem vstoupit do světa mimo rodinu ve čtvrtém roce života. Další čeští autoři zpracovávají témata citového vývoje dítěte, vliv rodiny na rozvoj čtenářských dovedností, vývoj"pojetí smrti"či jak se dítěvyrovnává s životními nároky. Hlavní téma společného projektu předkládá prof. Chantal Zaouche-Gaudron, která pojednává o tzv. dvojí socializaci - v rodině a ve vrstevnické skupině v raném věku dítěte. Další příspěvkyfrancouzských autorů zkoumají vztahy mezi dětmi raného věku, formování sexuální identity malého dítěte, roli sourozenecké skupiny, konfliktní interakce u malých dětí. Lze si jen přát, aby nové poznatky o raném vývoji dítětepronikly do nejširší veřejnosti a rodiče vytvářeli dětem vhodné prostředí, aby dítě mělo podmínky ke svému rozvoji a mohlo prožívat šťastné dětství. Kniha zaujme psychology, rodiče, učitelky v MŠ, vychovatelky v jeslích,sociální pracovníky, speciální pedagogy a všechny, kdo se podílejí na péči o malé děti.

Placená zóna

Pavla Schrötterová