Psycholožka Adele M. Brodkinová z New Jersey se domnívá, že do mateřských škol chodí řada dětí, které mají zkušenost s tím, že jejich rodič je závislý na alkoholu. Například v USA je takových dětí ve školce přibližně pětina. Podle Brodkinové si tyto děti „zapomínají“ hrát a straní se kolektivu, a pokud je ostatní děti vyzvou ke společné hře, často reagují agresivně. Také se jim stává, že ve školce zůstanou jako poslední a často je rodiče vyzvednou až po skončení provozní doby předškolního zařízení. Učitelé ale mnohdy nevědí přesně, co se doma děje, proto by podle psycholožky měli pozvat rodiče k rozhovoru o tom, jaké problémy dítě má, a případně rodičům nabídnout nějakou speciální pomoc. Během rozhovoru mohou také učitelé zjistit, že případný problém s alkoholem má příčinu v nějakých vážných rodinných obtížích – jeden z rodičů je dlouhodobě nemocný nebo bez práce, rodina se potýká s nějakou náročnou situací… Nabídka pomoci se pak může zaměřit i na tyto oblasti. Podle psycholožky je třeba zdůrazňovat, že všem jde především o to, aby se dítěti dařilo dobře a harmonicky se vyvíjelo. Učitelé by neměli rodiče dětí nijak kritizovat, ale spíše spolu s nimi poznat, kde je problém.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.