Odklady školní docházky – fenomén dnešní doby

Co nutí rodiče žádat o odklad školní docházky pro své děti? Nad touto otázkou se zamýšlíme s narůstajícími žádostmi o prodloužení pobytu dítěte v předškolním zařízení. Konkrétně v naší mateřské škole jde o nárůst z běžných 10 na současných 34,2 %, a to během posledních tří let. Z našeho pohledu jde o několik důvodů. Jedním je řeč, konkrétně čím dál tím častější poruchy výslovnosti a nezřetelná artikulace. Dále motorika grafického projevu, jako je nesprávné držení tužky. Nezvládnutá sociabilita vedoucí ke špatnému navazování kontaktů. A v neposlední řadě emocionální labilita až přecitlivělost, závislost, nesamostatnost a hravost. Přičemž otázky psychické zralosti mohou vyplývat z charakteristických rysů současných českých rodin. Ty jsou, podle M. Mongesternové (Praha, 2003), zaměřeny na jednotlivce, na hledání smyslu života a štěstí. Jedinec se nechce obětovat v zájmu rodiny – nechává si otevřené dveře pro změnu stavu. To může být i reakce na dějinné události, a to především z let před rokem 1989. Dalším důvodem je nedostatečná „proškolkovanost“. Vzhledem k nedostatku míst v mateřských školách, který trápí poslední tři roky i naši MŠ, přijímáme, podle § 34 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., přednostně děti v posledním roce před zahájením školní docházky. A doplňujeme je o děti ve věku 4–5 let. Z toho vyplývá, že do mateřské školy zpravidla docházejí jen dva roky, oproti jinak běžným třem. Důvodem mohou být i dva roky zdarma. V souladu s § 123 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. je s účinností od 1. ledna 2005 poskytováno bezúplatně vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy a dětem s odkladem školní docházky. O důvodech zákonných zástupců jsme zpravidla informováni jen zřídkakdy a spíše nahodile. „Ať si ještě užije volnosti. Na starosti má dost času. Teď to u nás doma zrovna moc dobře nevypadá (rozchody a rozvody rodičů), tak ať se netrápí.“ Děti s odkladem školní docházky začínají být nejen fenoménem, ale pro mateřské školy i vzdělávacím oříškem. Jak zaujmout, motivovat a získat dítě, které už má metody práce mateřské školy v malíčku a má tendenci a potenciál postoupit ve svém vývoji o krok dál?

Placená zóna

Pavla Petrů-Kicková