S vánočními svátky úzce souvisí také svátek povánoční, svátek Tří králů. Jak jsme prožili, ale hlavně co jsme se všechno naučili v naší třídě Berušek, když jsme si tento svátek loni připomínali? Cílem tematického celku nazvaného Kdy mají svátek Tři králové bylo upevnění a zpřesňování získaných vědomostí o časových představách a užívání povědomí o čase v praktických činnostech. S tím souvisí rozvoj abstraktního myšlení. Tentokrát šlo o orientaci v časové ose týden. Od pondělního od rána probíhaly s dětmi rozhovory o prožitých Vánocích a společná příprava na nové téma. Znázornili jsme si společně s dětmi na magnetické tabuli jednotlivé dny v týdnu „pondělí až pátek“ pomocí začátečních písmen (školáci už některá písmena znali, nebo je určili pomocí sluchu) a vyjmenovali jsme si je (mechanická paměť). Domluvili jsme se, že k jednotlivým dnům přiřadíme vždy ráno obrázek činnosti, kterou budeme ten den dělat. Ke dni pondělí jsme si přiřadili písmena K + M + B – jak se králové podepisují. Vysvětlili jsme si význam jednotlivých písmen, obtahováním i opisováním písmen si procvičili grafomotoriku na velkou i malou plochu a vytleskávali a zapisovali jsme rytmus jednotlivých jmen. Skládali jsme písmena podle vzoru nebo slovního „diktátu“, vyhledávali v množství písmen stejná (vizuální pozornost). V úterý jsme vyráběli opravdové koruny. Stříhali jsme po čáře (jemná motorika), otiskovali velké barevné písmeno, které si děti samy vybraly, stejně jako barvu písmene. S korunami jsme cvičili, třídili jsme je a počítali a děti se seznámily s písní My tři králové. Ve středu nás čekala cesta – stejně jako Tři krále – na výstavu betlémů. Jeli jsme autobusem a byla to nádhera. Děti viděly Tři krále v různých provedeních a velikostech a s nimi spoustu dalších vánočních postaviček a krásnou vánoční výzdobu. A toho sněhu! I chvilka na proběhnutí se našla. Vyrobené koruny si ten den vzaly samozřejmě domů. Vždyť právě bylo 6. ledna, Tři králové měli svátek. Ve čtvrtek jsme vystřihovali předtištěné postavy „králů“, skládali a seřazovali podle velikostí od nejmenšího Kašpara až po největšího Baltazara a také jsme jim vybarvili šály a boty. Každý podle svého. Pátek byl dnem opakovacím, kdy jsme si povídali, co jsme za celý týden prožili, a opakovali si tak dny v týdnu. Děti kreslily, co se komu líbilo a co si zapamatovaly. Týden znázorněný obrázky a písmeny také velmi dobře posloužil jako pomocná pomůcka dítěti s poruchou autistického spektra, které je integrováno do běžného kolektivu. Jeníček stál celý týden u obrázků jednotlivých dnů a opakoval, co jsme dělali a co dělat budeme, a stále se hlásil a dožadoval se, že nám sám poví a zopakuje činnosti jednotlivých dnů. Nakonec jsme společně uklidili vánoční výzdobu a rozloučili se s tak s vánočním časem. Nebojte se, ani na poslední dva dny v týdnu jsme nezapomněli, ale to už jsme odpočívali po zasloužené práci doma.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.